IInformacje o dziele:
sygn. u góry pośrodku ołówkiem: Olga Boznańska
Na odwrocie odręczne napisy: -1. reprodukowane w „Odrodzeniu“ | wyst. 1948 Pał. Szt. Krak.; -2. Olga Boznańska - mal. w Paryżu w r. 1915 | Portret oficera francuskiego - Chełmońskiego. | Wnuka znakomitego malarza Józefa Chełmońskiego.; -3. Stwierdzam autentyczność | niniejszego obrazu - | A Karpiński
W załączeniu ekspertyza p. Elżbiety Charazińskiej (z 28.04.1992), w której autorka zamieszcza uwagi na temat tożsamości portretowanego i rozważa okoliczności powstania obrazu.
Obraz wymieniony w:
- Wystawa pośmiertna obrazów Olgi Boznańskiej. Grafiki Tadeusza Cieślewskiego (syna). Wystawa zbiorowa Eugeniusza Gepperta, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, Kraków, styczeń-luty 1946, s. 8 nr kat. 38 (określony jako Portret młodego Chełmońskiego).
Olga Boznańska:
Olga Boznańska (Kraków 1865 - Paryż 1940) – wybitna malarka polska – kształciła się w Krakowie, początkowo pod kierunkiem matki, nauczycielki rysunków Eugenii Mondan, później u J. Siedleckiego, H. Lipińskiego, K. Pochwalskiego. W latach 1884-1886 uczęszczała także na Wyższe Kursy Artystyczne dla Kobiet przy Muzeum Techniczno-Przemysłowym. W 1886 wyjechała do Monachium gdzie uczyła się pod kierunkiem Karla Kricherdorfa i Wilhelma Dürra. Od 1889 pracowała samodzielnie i miała w Monachium własną pracownię. Od 1895 nauczała w prywatnej szkole malarstwa Theodora Humla. Z Monachium wielokrotnie jeździła do kraju, a także do Francji i Szwajcarii. W 1898 przeniosła się na stałe do Paryża, gdzie – przez lata – była jedną z czołowych postaci polskiej kolonii artystycznej. Debiutowała w roku 1886 na wystawie w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych i odtąd stale uczestniczyła w wystawach krajowych i zagranicznych, zdobywając medale i wyróżnienia. W roku 1910 otrzymała francuską Legię Honorową, w roku 1938 order Polonia Restituta. Należała do wielu znaczących – polskich i europejskich – stowarzyszeń artystycznych. Główną domeną jej twórczości był portret – we wcześniejszym, monachijskim okresie często cało postaciowy, monumentalny i zwarty w formie; w czasach paryskich bardziej kameralny, nastrojowy, o zróżnicowanych walorowo plamach barwnych podporządkowanych dominacji jednego tonu, gubiących kontury i zacierających ostrość planów. Malowała też martwe natury i – rzadziej – pejzaże miejskie czy kompozycje rodzajowe.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2014-03-23 | 72 | 60 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |