IInformacje o dziele:
Martwy delfin i trzysta drachm, 1957-1961
odbitka 1985, wyd. SPADEM (Société de la Propriété Artistique et des Dessins et Modèles)
(płyta: 24,5 x 18,6 cm)
napis oł. pod ryc. l.: 136/333, śr. okrągła sucha pieczęć z napisem śr.: S.P.A.D.E.M. | Edition of 333 | *(c)*, w otoku: MARC CHAGALL | Limited . Edition, p. facsimile sygnatury (druk wypukły suchy): ChAgAll
na odwr. oprawy nalepka z informacją o nakładzie i danymi techn. odbitki
Oryginalna litografia była przeznaczona do wydawnictwa: Longus, Daphnis et Chloé, t. 1-2, Tériade Editeur, Paris 1961.
Jest reprodukowana w kat.:
- Marc Chagall.The Lithographs. La Collection Sorlier, ed. by Ulrike Gauss, Verlag Gerd Hatje, Stuttgart-Bonn 1998, s. 168, nota kat. s. 138, poz. 338.
Obraz nie jest oprawiony.
Marc Chagall:
Marc Chagall uczył się rysunku u witebskiego malarza nazwiskiem Juda Pen, następnie od 1907 studiował w Akademii petersburskiej. W 1910 wyjechał na stypendium do Paryża. Zamieszkał w La Ruche na Montparnassie, wszedł do kręgu artystów, wśród których byli m.in. Modigliani, Soutine, Delaunay. W 1914 wrócił do Witebska, w 1915 poślubił Bellę (zm. 1944), muzę i bohaterkę wielu obrazów. W latach 1915-1917 mieszkał w Sankt Petersburgu, gdzie zastała go rewolucja. Mianowany komisarzem sztuk pięknych na obszar Witebska, założył tam i prowadził w latach 1918-1919 szkołę artystyczną, której profesorami byli m.in. Kazimierz Malewicz i El Lissitzky. W 1919 przeniósł się do Moskwy, gdzie do 1922 był kierownikiem artystycznym Państwowego Teatru Żydowskiego. W 1923 ostatecznie opuścił Rosję, osiedlając się w Paryżu. We Francji spędził resztę życia, z przerwą w latach 1941-1947, kiedy to schronił się w Nowym Jorku. Jego styl, wykształcony w młodości niezależnie od równoległych kierunków w sztuce, pozostał w ciągu życia artysty mało zmieniony. Wyobraźnia i sposób obrazowania Chagalla, zbliżone do sztuki naiwnej, wpisały się najsilniej w nurt surrealizmu, stając się jego znaczącym rozszerzeniem. Chagall łączył poetyckość i cudowność swych fantazji z rozwiniętym warsztatem malarza-kolorysty. Był też utalentowanym i płodnym grafikiem (cykle ilustracji do "Martwych dusz" Gogola, 1923-1927, "Bajek" La Fontaine’a, 1927-1930, Biblii, 1931-1955 – każdy cykl liczył ponad 100 plansz w technikach metalowych). Zajmował się scenografią (projekty dla Metropolitan Opera w Nowym Jorku, 1945, Opery w Paryżu, 1958), malarstwem monumentalnym (plafon w Operze paryskiej, 1963-1964), projektował witraże, dekoracje ceramiczne.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2014-03-11 | 6 | 500 zł | 800 zł | N/A PLN USD EUR |