Agra Art | Aukcje

- 8 kwietnia 2014

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
HISTORIA DSCHULLANARA, SYRENY I ICH SYNA
Nr:
19053
Technika:
litografia z płyty cynkowej
Wymiary:
23.9 cm x 18 cm
Cena wywoławcza:
500 zł
Cena uzyskana:
700 zł

IInformacje o dziele:

Historia Dschullanara, syreny i ich syna, Badra Basima III, króla perskiego – plansza 6 z albumu „Noce Arabskie”, 1948, odb. 1985
litografia z płyty cynkowej, papier, 23,9 x 18, płyta: 24,5 x 18,6 cm, napis oł. pod ryc. l.: 287/333, śr. okrągła sucha pieczęć z napisem śr.: S.P.A.D.E.M. | Edition of 333 | *(c)*, w otoku: MARC CHAGALL | Limited . Edition, p. facsimile sygnatury (druk wypukły suchy): ChAgAll

Na odwr. oprawy nalepka w jęz. niem. z informacją o tytule, technice i nakładzie odbitki.

Oryginalna litografia była przeznaczona do wydawnictwa: Four Tales from the Arabian Nights, Pantheon, New York 1948.

Jest opisana i reprodukowana w kat.:

Marc Chagall.The Lithographs. La Collection Sorlier, ed. by Ulrike Gauss, Verlag Gerd Hatje, Stuttgart-Bonn 1998, s. 65, kat. 41.

Obraz nie jest oprawiony.

Marc Chagall:

Marc Chagall uczył się rysunku u witebskiego malarza nazwiskiem Juda Pen, następnie od 1907 studiował w Akademii petersburskiej. W 1910 wyjechał na stypendium do Paryża. Zamieszkał w La Ruche na Montparnassie, wszedł do kręgu artystów, wśród których byli m.in. Modigliani, Soutine, Delaunay. W 1914 wrócił do Witebska, w 1915 poślubił Bellę (zm. 1944), muzę i bohaterkę wielu obrazów. W latach 1915-1917 mieszkał w Sankt Petersburgu, gdzie zastała go rewolucja. Mianowany komisarzem sztuk pięknych na obszar Witebska, założył tam i prowadził w latach 1918-1919 szkołę artystyczną, której profesorami byli m.in. Kazimierz Malewicz i El Lissitzky. W 1919 przeniósł się do Moskwy, gdzie do 1922 był kierownikiem artystycznym Państwowego Teatru Żydowskiego. W 1923 ostatecznie opuścił Rosję, osiedlając się w Paryżu. We Francji spędził resztę życia, z przerwą w latach 1941-1947, kiedy to schronił się w Nowym Jorku. Jego styl, wykształcony w młodości niezależnie od równoległych kierunków w sztuce, pozostał w ciągu życia artysty mało zmieniony. Wyobraźnia i sposób obrazowania Chagalla, zbliżone do sztuki naiwnej, wpisały się najsilniej w nurt surrealizmu, stając się jego znaczącym rozszerzeniem. Chagall łączył poetyckość i cudowność swych fantazji z rozwiniętym warsztatem malarza-kolorysty. Był też utalentowanym i płodnym grafikiem (cykle ilustracji do "Martwych dusz" Gogola, 1923-1927, "Bajek" La Fontaine’a, 1927-1930, Biblii, 1931-1955 – każdy cykl liczył ponad 100 plansz w technikach metalowych). Zajmował się scenografią (projekty dla Metropolitan Opera w Nowym Jorku, 1945, Opery w Paryżu, 1958), malarstwem monumentalnym (plafon w Operze paryskiej, 1963-1964), projektował witraże, dekoracje ceramiczne.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2014-04-08 3 500 zł 700 zł N/A PLN USD EUR