IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: T. MURAK 1993
Cykl „Ścierki“, powstający od początku lat 90., miał związek z serią prac pt. „Ścierki Wizytek“, podczas których artystka w wieloraki sposób działała na starych, zużytych ścierkach (utkane ręcznie w latach 20. przez siostry wizytki, używane były w klasztorze aż do lat 80. XX w.). Działania ze ścierkami łączyła z „zasiewami“ oraz pracami z wytwarzanego w tym czasie przez siebie papieru. Cykl rysunkowy opisuje tak: „Rysunki Ścierki są śladem wymytym w szarej płaszczyźnie, powstałej ze zmieszania czerwieni z zielenią w procesie wypłukiwania, wycierania, mocnego naciskania na powierzchnię. Zanurzenie w wodę jest powrotem do niezróżniowanego stanu poprzedniego istnienia. Jest rozpadem i integracją, katastrofą i nadzieją.“ (Teresa Murak, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała [1998], s. 104)
Teresa Murak :
Teresa Murak -polska rzeźbiarka, autorka instalacji, performerka. W latach 1970 studiowała malarstwo u Jana Tarasina i Tadeusza Dominika na warszawskiej ASP. Wiosną 1972 roku wyhodowała swoje pierwsze dzieło sztuki – "Pierwszy zasiew"w łazience Dziekanki. Inspirując się powstającymi wówczas performance, interwencjami, akcjami i instalacjami, tworzyła sztukę opartą na współuczestnictwie w naturze, posługując się tworzywami, które można określić jako naturalne: rosnącymi roślinami, zaczynem chlebowym, ziemią i ręcznie wykonanym papierem. Jednak szczególne miejsce w jej twórczości zajęła rzeżucha, zarówno w formie siewek, jak i całych dywanowych upraw, choć wykorzystuje także: koniczynę, gorczycę, bluszcz, rozmaryn czy rutę, nawiązując w ten sposób do rolniczej tradycji Lubelszczyzny z której pochodzi. Jej patronką stała się Demeter. Rytuały płodności, wykorzystywanie przez artystkę jej ciała (płaszcz z rzeżuchy prezentowany w formie "Procesji", 1974) lub ciał innych kobiet (13 fragmentów zasiewu rzeżuchy rozłożone na kobiecym ciele jako symbole cyklów płodności w pracy "Kalendarz kobiety", 1976). W jej twórczości pojawiają się także fragmenty codzienności jak zniszczone ścierki ("Ścierki Wizytek", 1988), czy wymieciony ze starego domu kurz, z którego powstaje rzeźba (Czas kontaktu, 1985). Sztuka Murak przepełniona jest mistycyzmem i sacrum pierwotnych rytuałów, które artystka łączy z wiejską obrzędowością katolicką ("Dywan Wielkanocny", 1974).
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2014-05-15 | 27 | 100 zł | 500 zł | N/A PLN USD EUR |