Agra Art | Aukcje

Pierwszy obiekt z tej aukcji

- 19 marca 2000

Ostatni obiekt z tej aukcji

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
KIELISZEK WINA - ŁYK NA POKRZEPIENIE
Nr:
132
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
33.5 cm x 25.5 cm
Cena wywoławcza:
18 000 zł
Cena uzyskana:
56 000 zł

IInformacje o dziele:

Sygnowany l.d.: Leopold Löffler 1859. Na odwrocie kartka z atestem krakowskiego antykwariatu A.Stieglitza (Kraków, ul. Poselska 13/19) z 1934 roku. Cieszącą się popularnością kompozycję Kieliszek wina znaną też pod tytułem Łyk na pokrzepienie malował artysta przynajmniej dwukrotnie – druga wersja znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie (olej na płótnie, sygnowana i datowana również na rok 1859). Obraz reprodukowany lub opisywany w: - J.Polanowska, Löffler (Loeffler) Leopold, w: Słownik artystów polskich i obcych w Polsce działających (zmarłych przed 1966 r.), t. V, PAN, IS, Warszawa 1996, s. 129.

Leopold Loeffler:

Leopold Löffler (Loeffler) - malarz scen rodzajowych i rodzajowo-historycznych; pierwotnie studiował na wydziale filozoficznym Uniwersytetu we Lwowie. Jednocześnie uczył się malarstwa, które następnie studiował w Akademii wiedeńskiej u Ferdinanda Georga Waldmüllera (1845-1846), później w Paryżu (od 1851 lub 1852) i w Monachium (1856). Na stałe zamieszkał w Wiedniu, gdzie cieszył się uznaniem i został mianowany członkiem tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych. Związany ze środowiskiem polskich malarzy kształcących się w wiedeńskiej Akademii, przyjaźnił się, m.in. z Arturem Grottgerem, Franciszkiem Tepą i Juliuszem Kossakiem. Często przyjeżdżał do kraju - do Lwowa, Radymna i do Krakowa, dokąd z czasem przeniósł się na stałe. W latach 1877-1897 był profesorem krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych; do grona jego uczniów należeli, m.in. Zdzisław Jasiński, Wojciech Weiss, Wincenty Wodzinowski, Stanisław Wyspiański. Malował obrazy historyczno-rodzajowe (Śmierć Stefana Czarnieckiego, 1860, Powrót rodziny szlacheckiej na gruzy rodzinnego domu po napadzie Tatarów, 1858), portrety oraz rodzajowe scenki mieszczańskie i wiejskie, powstające pod wyraźnym wpływem malarstwa Waldmüllera. Czytelna anegdota i sentymentalny wdzięk, doskonały rysunek i niezwykła precyzja w oddawaniu szczegółów przyniosły tym pracom ogromną popularność w kraju, w Austrii i na Węgrzech. Powodzenie sprawiło, że artysta - czasem nawet wielokrotnie - powtarzał te same kompozycje w licznych replikach. Jego obrazy pokazywane były na różnych wystawach; przede wszystkim w wiedeńskim Künstlerhaus, ale także w Berlinie, Monachium, Paryżu, Kolonii, Pradze oraz w Krakowie, Warszawie, Pownaniu i we Lwowie. Kupowano je do zbiorów cesarza, arystokracji, do licznych kolekcji niemieckich i prywatnych. Powielane w reprodukcjach „rozchodziły się po całej monarchii“. Dla podkreślenia swojej narodowości od roku 1867 artysta często dodawał przy sygnaturze słowo „Radymno“, nazwę miejscowości gdzie spędził dzieciństwo.
Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2000-03-19 18 000 zł 56 000 zł N/A PLN USD