[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
KIELISZEK WINA - ŁYK NA POKRZEPIENIE
Nr:
132
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
33.5 cm x 25.5 cm
Cena wywoławcza:
18 000 zł
Cena uzyskana:
56 000 zł
IInformacje o dziele:
Sygnowany l.d.: Leopold Löffler 1859. Na odwrocie kartka z atestem krakowskiego antykwariatu A.Stieglitza (Kraków, ul. Poselska 13/19) z 1934 roku. Cieszącą się popularnością kompozycję Kieliszek wina znaną też pod tytułem Łyk na pokrzepienie malował artysta przynajmniej dwukrotnie – druga wersja znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie (olej na płótnie, sygnowana i datowana również na rok 1859). Obraz reprodukowany lub opisywany w: - J.Polanowska, Löffler (Loeffler) Leopold, w: Słownik artystów polskich i obcych w Polsce działających (zmarłych przed 1966 r.), t. V, PAN, IS, Warszawa 1996, s. 129.Leopold Loeffler:
Leopold Löffler (Loeffler) - malarz scen rodzajowych i rodzajowo-historycznych; pierwotnie studiował na wydziale filozoficznym Uniwersytetu we Lwowie. Jednocześnie uczył się malarstwa, które następnie studiował w Akademii wiedeńskiej u Ferdinanda Georga Waldmüllera (1845-1846), później w Paryżu (od 1851 lub 1852) i w Monachium (1856). Na stałe zamieszkał w Wiedniu, gdzie cieszył się uznaniem i został mianowany członkiem tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych. Związany ze środowiskiem polskich malarzy kształcących się w wiedeńskiej Akademii, przyjaźnił się, m.in. z Arturem Grottgerem, Franciszkiem Tepą i Juliuszem Kossakiem. Często przyjeżdżał do kraju - do Lwowa, Radymna i do Krakowa, dokąd z czasem przeniósł się na stałe. W latach 1877-1897 był profesorem krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych; do grona jego uczniów należeli, m.in. Zdzisław Jasiński, Wojciech Weiss, Wincenty Wodzinowski, Stanisław Wyspiański. Malował obrazy historyczno-rodzajowe (Śmierć Stefana Czarnieckiego, 1860, Powrót rodziny szlacheckiej na gruzy rodzinnego domu po napadzie Tatarów, 1858), portrety oraz rodzajowe scenki mieszczańskie i wiejskie, powstające pod wyraźnym wpływem malarstwa Waldmüllera. Czytelna anegdota i sentymentalny wdzięk, doskonały rysunek i niezwykła precyzja w oddawaniu szczegółów przyniosły tym pracom ogromną popularność w kraju, w Austrii i na Węgrzech. Powodzenie sprawiło, że artysta - czasem nawet wielokrotnie - powtarzał te same kompozycje w licznych replikach. Jego obrazy pokazywane były na różnych wystawach; przede wszystkim w wiedeńskim Künstlerhaus, ale także w Berlinie, Monachium, Paryżu, Kolonii, Pradze oraz w Krakowie, Warszawie, Pownaniu i we Lwowie. Kupowano je do zbiorów cesarza, arystokracji, do licznych kolekcji niemieckich i prywatnych. Powielane w reprodukcjach „rozchodziły się po całej monarchii“. Dla podkreślenia swojej narodowości od roku 1867 artysta często dodawał przy sygnaturze słowo „Radymno“, nazwę miejscowości gdzie spędził dzieciństwo.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2000-03-19 | 18 000 zł | 56 000 zł | N/A PLN USD |