IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: A. Gierymski
Obraz opisany i reprodukowany w:
- Aleksander Gierymski 1850-1901, [kat. wystawy autorstwa E. Micke-Broniarek przy współpracy K. Znojewskiej Prokop, A. Lewandowskiej, A. Rudzińskiej, K. Pijanowskiej] Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2014, s. 420, nr kat. II 266, il. na s. 420 (porównaj też s. 421, nr kat II 267 il.).
Rysunek przedstawia widok na Isola Tiberina, wyspę na Tybrze, połączoną z brzegami rzeki dwoma mostami - Ponte Cestio (po lewej) i Ponte Fabrizio (po prawej); w dalekim tle przy prawej krawędzi widnieje zarys kopuły bazyliki św. Piotra. Na wyspie znajduje się kościół św. Bartłomieja, w którym przechowywany był relikwiarz
z ramieniem św. Wojciecha.
Gierymski, który dla warszawskiego pisma „Wędrowiec“ wykonał cały zespół rysunków przedstawiających włoskie polonica, zainteresował się także i tym motywem, historię relikwii św. Wojciecha uznając za ciekawy temat ewentualnego artykułu.
Z listu artysty do Prospera Dziekońskiego (listopad 1885) wiadomo, że pracował wówczas jeszcze nad drugim ujęciem widoku na wyspę, rysunkiem który w kwietniu 1886 zamieszczono w „Wędrowcu“. Obie prace - zarówno ta prezentowana na naszej aukcji, jak i reprodukowana w „Wędrowcu“ - powstały zapewne w zbliżonym czasie, obie też opracowane zostały w oparciu o fotografie włoskiego...
Aleksander Gierymski:
Malował realistyczne obrazy rodzajowe (Święto Trąbek, Piaskarze), kompozycje stylizowane na dawne malarstwo weneckie (Sjesta włoska), sceny z okresu rokoka (W altanie), pejzaże, widoki miejskie, wnętrza, nokturny. Fascynował go problem światła i wywoływana przez nie zmienna gra barw; w słońcu, cieniu i przy sztucznym blasku miejskich latarni. Prace artysty w większości znajdują się w zbiorach muzealnych (m.in. Warszawa, Kraków, Poznań, Wrocław, Toruń, Kielce, Gdańsk, Katowice, Lwów). Tylko niewielka ich liczba stanowi ozdobę kolekcji prywatnych.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2014-10-12 | 9 | 38 000 zł | 38 000 zł | N/A PLN USD EUR |