Agra Art | Aukcje

- 12 października 2014

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
DOŻYNKI, 1930
Nr:
19592
Technika:
akwarela, gwasz, ołówek, tusz, papier
Wymiary:
47.3 cm x 47.3 cm
Cena wywoławcza:
18 000 zł
Cena uzyskana:
19 000 zł

IInformacje o dziele:

sygn. dwukrotnie: - na kompozycji centralnej p.d.: Z. STRYJEŃSKA - na lewej dolnej kwaterze „bordiury“: Z. S.  

Dożynki Zofii Stryjeńskiej - barwna i pełna życia kompozycja - są jedną z czterech znanych obecnie oryginalnych prac artystki, wykorzystanych później jako ilustracje w jej autorskim albumie Gusła Słowian / Magie Slave. Pozostałe z nich to Oczepiny (własność prywatna; patrz aukcja Agry 18 XII 2013), Sobótka (własność prywatna) oraz Obrzędy pogrzebowe (zbiory Biblioteki Narodowej; nr inw. rys. 1746). 

Album Gusła Słowian, do którego artystka napisała także obszerny tekst, ukazał się w warszawskim wydawnictwie Jakóba Mortkowicza, w polskiej i francuskiej edycji w roku 1934. W jego skład weszło osiem plansz: Dąb Światowida, Topienie Chochoła, Śmigus, Dożynki, Oczepiny, Wianki, Sobótka, Turoń. Dziewiątej planszy, przedstawiającej Obrzędy pogrzebowe, wydawca nie zdecydował się zamieścić, oceniając ją jako „niesprzedażną“. Wszystkie albumowe kompozycje oparte są na tej samej zasadzie: główna scena umieszczona jest centralnie, a na otaczającą ją bordiurę składają się drobniejsze, dopowiadających jej treść scenki i postacie. 

Dwa z tych malowanych akwarelą i gwaszem dekoracyjnych obrazów - Dożynki i Wianki - były reprodukowane...

więcej

Zofia Stryjeńska:

Zofia Stryjeńska, z domu Lubańska (Kraków 1891 - Genewa 1976) - malarka, ilustratorka, scenograf - była jedną z barwniejszych postaci polskiego środowiska artystycznego w dwudziestoleciu międzywojennym. Po krótkim okresie nauki u Leonarda Stroynowskiego i w krakowskiej szkole Marii Niedzielskiej wyjechała do Monachium, gdzie w latach 1911-1912 w męskim przebraniu studiowała w Akademii Sztuk Pięknych (kobiet wówczas na studia nie przyjmowano). Debiutowała w krakowskim TPSP w roku 1912 cyklem kartonów Polskich bajd inspirowanych opowieściami ludowymi. W 1916 wyszła za mąż za Karola Stryjeńskiego. Do 1919 mieszkała w Krakowie, później w Paryżu, Krakowie, Zakopanem i Warszawie. W roku 1925 odniosła międzynarodowy sukces na Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu, otrzymując Gran Prix w czterech działach (malarstwo, plakat, tkanina,  ilustracja) oraz Diplom d’Honneur za projekty zabawek. Zajmowała się dekoracyjnym malarstwem architektonicznym, polichromią, ilustratorstwem, scenografią (m.in. Harnasie Karola Szymanowskiego; 1938), wzornictwem przemysłowym (projekty kilimów, zabawek). Stworzyła własny specyficzny styl w dekoracyjnie stylizowanych, barwnych, pełnych dynamiki i temperamentu obrazach; temperach, akwarelach i gwaszach. W ich tematyce odwoływała się do legend, wierzeń, historii i obyczajowości ludowej. Wydała kilka tek graficznych (Bożki słowiańskie, 1917 i 1922) i albumów reprodukcji (Tańce polskie, 1927; Pascha, 1929; Piastowie, 1929; Gusła Słowian / Magie Slave, 1934). Jej prace popularyzowane były także przez liczne barwne pocztówki.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2014-10-12 20 18 000 zł 19 000 zł N/A PLN USD EUR