IInformacje o dziele:
Projekt polichromii do Kościoła Mariackiego w Krakowie.
sygn. monogramem wiązanym, datowany p.d.: JM rp. 1889.
W prawym dolnym rogu naklejona karteczka ze stemplem, numerem: 41
Na odwrocie nalepiona uszkodzona karta maszynopisu z tekstem orzeczenia dr. Kazimierza Buczkowskiego, kustosza Muzeum Narodowego w Krakowie, potwierdzającego autorstwo Jana Matejki (Kraków, grudzień 1943).
Główka cherubina otoczona trzema parami barwnych skrzydeł jest jednym z akwarelowych kartonów – projektów polichromii kościoła Mariackiego. Karteczka z liczbą „41”, naklejona w jej prawym dolnym rogu oznacza kolejny numer kartonu-projektu. Kartonów takich było wiele; w roku 1938 w Domu Matejki przechowywano ich 130, a ponadto znajdowały się w zbiorach prywatnych. Samych cherubinów i prześlicznych aniołów klęczących na łodygach kwiatów, grających na różnych instrumentach i trzymających wstęgi z wersetami Litanii loretańskiej było 66. Do ich główek pozowały uczennice krakowskiej szkoły św. Scholastyki, a także córki artysty; nasz cherubin jest portretem Helenki. Anioły przeniesione na ściany prezbiterium wypełniają wnętrze świątyni wraz z herbami miast i ziem polskich, Uniwersytetu Jagiellońskiego, emblematami krakowskich cechów i ornamentami roślinnymi.
Nad polichromią kościoła Mariackiego w Krakowie – wspaniałym dziełem sztuki...
Jan Matejko:
Jan Matejko (Kraków 1838 - Kraków 1893) - najwybitniejszy polski malarz historyczny; studia malarskie rozpoczął pod kierunkiem W. Łuszczkiewicza i W. K. Stattlera w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (lata 1852-1858). Następnie uczył się w Akademii monachijskiej u H. Anschütza (1859) i przez dwa miesiące w Akademii wiedeńskiej u C. Rubena (1860). Po studiach mieszkał i pracował w Krakowie. W 1873 objął stanowisko dyrektora tamtejszej Szkoły Sztuk Pięknych, pełniąc tę funkcję aż do śmierci. Dużo podróżował - wielokrotnie wyjeżdżał do Paryża (w latach 1865-1880), Wiednia (1866-1888), w 1872 był w Konstantynopolu, a rok później w Pradze i Budapeszcie, odwiedzał również Włochy (1878-1879 i 1883). Był członkiem licznych akademii i towarzystw artystycznych m.in. Académie des Beaux-Arts (1873) i Instytutu Francuskiego (1874) w Paryżu, berlińskiej Akademii Sztuki (1874), Akademii Rafaelowskiej w Urbino (1878) i Künstlersgenossenschaft w Wiedniu (1888). W 1864 został członkiem Towarzystwa Naukowego w Krakowie, w 1887 otrzymał doktorat filozofii honoris causa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Był twórcą wielkich i znanych płócien, m.in. Kazania Skargi, Rejtana, Unii Lubelskiej, Batorego pod Pskowem, Bitwy pod Grunwaldem, Hołdu Pruskiego czy Kościuszki pod Racławicami. Malował także portrety i - rzadziej - sceny religijne czy rodzajowe. Ważną rolę w jego twórczości odgrywał rysunek - artysta opracował, m.in. album Ubiory w Polsce od 1200 do 1795 oraz rysunkowy cykl Poczet królów i książąt polskich. W latach 1889-1891, wraz z zespołem uczniów, pracował nad polichromią kościoła Mariackiego w Krakowie. W rodzinnym domu malarza, przy ulicy Floriańskiej w Krakowie od 1898 mieści się poświęcone mu muzeum - Dom Matejki (Oddział MNK).
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2014-12-14 | 9 | 35 000 zł | 56 000 zł | N/A PLN USD EUR |