IInformacje o dziele:
Na odwrocie autorska dedykacja z podpisem artysty: Panu Burczowickiemu (?) | na pamiątkę | że po Błędnem | Kole | Wyjść mogłem | z koła błędnego | długów | Jacek Malczewski | 1898 | Sierpień
Wspomniany w autorskiej dedykacji na odwrocie płótna obraz Błędne koło malował Malczewski w latach 1895-1897. W jego centrum artysta umieścił drabinę z siedzącym na niej malarczykiem. Owa drabina pojawiała się później niejednokrotnie w różnych obrazach artysty tak jako rekwizyt pracowniany, jak i symbol kolejnych stopni wtajemniczenia na drodze poznania. W naszym obrazie na drabinie siedzi chłopiec - model postaci malarczyka z Błędnego koła. Zaś pierwszoplanową postać kobiety zidentyfikować można jako modelkę Malczewskiego w obrazach takich jak np. Natchnienie malarza (1897), Widzenie (1897) czy Artysta i Muza (1897). We wszystkich tych obrazach postać kobieca uosabia jednocześnie Muzę i alegorię Polonii.
Obraz opisany i reprodukowany w:
- Katalog wystawy Jacka Malczewskiego, Czeladź, Pałac Saturna, 3 - 8 XI 2014, s. 1 tytułowa, nr kat. 1, il. na s. 1 (tu jako Polonia).
Jacek Malczewski:
Jacek Malczewski (Radom 1854 - Kraków 1929) - wybitny przedstawiciel malarstwa polskiego modernizmu, studia artystyczne rozpoczął w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie w latach 1872-1875 uczył się pod kierunkiem Feliksa Szynalewskiego, Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki, do którego pracowni uczęszczał ponownie w latach 1877-1879. Następnie kształcił się w Paryskiej École des Beaux Arts u E. Lehmanna (1876-1877).
W 1880 podróżował do Włoch. W 1884-1885 wziął udział – jako rysownik – w naukowej ekspedycji Karola Lanckorońskiego do Pamfilii i Pizydii w Małej Azji. Wówczas był także w Grecji i we Włoszech. W latach 1885-1886 przebywał przez kilka miesięcy w Monachium. Po powrocie zamieszkał na stałe w Krakowie, skąd wyjeżdżał jeszcze do Monachium i do Włoch. W 1896-1900 uczył w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, a w latach 1911-1922 był profesorem i dwukrotnie rektorem krakowskiej Akademii. Lata 1914-1915 spędził w Wiedniu, w 1916 wrócił do Krakowa. W ostatnich latach życia przebywał głównie w Lusławicach i Charzewicach k. Zakliczyna. Był współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” (1897) oraz członkiem grupy „Zero” (1908).
We wczesnym okresie twórczości malował portrety, sceny rodzajowe i – przede wszystkim – obrazy o tematach związanych z martyrologią Polaków po powstaniu styczniowym (Śmierć Ellenai, Niedziela w kopalni, Na etapie, Wigilia na Syberii). Później, od lat dziewięćdziesiątych XIX wieku tworzył obrazy o treściach symbolicznych z przenikającymi się wątkami patriotycznymi, biblijnymi, baśniowymi, literackimi i alegoryczno-fantastycznymi.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2014-12-14 | 29 | 80 000 zł | 80 000 zł | N/A PLN USD EUR |