IInformacje o dziele:
sygn. na odwrocie na płótnie: WŁODZIMIERZ PAWLAK | JAK NAMALOWAĆ OBRAZ SOCREALISTYCZNY | 160 x 200 | 1987
Na krośnie firmowa nalepka CBWA Zachęta z numerem 68
Obraz wystawiany i opisany:
- Utrudniają zwierzętom wypluwanie wziętych do pyska przedmiotów (wystawa Gruppy), Galeria Desa „Nowy Świat“, Warszawa 30 IV - 15 V 1988;
- Artyści - Janowi Cybisowi, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Warszawa 29 IX - 12 X 1997. [Wystawa powiązana z aukcją prac (14 X 1997), z której dochód został przeznaczony na druk katalogu Jana Cybisa oraz na pomoc dla powodzian.
Pawlak podarował na ten cel dwa obrazy: Ptaki srają nam na głowę czyli jak namalować obraz socrealistyczny, 1987 i Dwuścian, 1994.];
- Włodzimierz Pawlak Autoportret w powidokach, red. A. Szewczyk, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2008, s. 134, kat. 117, il. barwna (z pełnym tytułem: Ptaki srają nam na głowę czyli jak namalować obraz socrealistyczny).
Włodzimierz Pawlak:
Włodzimierz Pawlak (Korytów k. Żyrardowa 1957, mieszka w Korytowie) studiował Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie w pracowni prof. Rajmunda Ziemskiego, u którego uzyskał dyplom w 1985. Był już wtedy członkiem Gruppy, najważniejszego ugrupowania młodych neoekspresjonistów, zawiązanego w końcu 1982 i działającego do 1992. Od 1986 uczy malarstwa na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego macierzystej uczelni. Jako członek Gruppy wpisywał się w szerszy nurt niezależnego życia artystycznego lat 80., dając niejednokrotnie wyraz swym poglądom na sprawy polityczne i społeczne okresu stanu wojennego. Czynił to w poezji i pismach teoretycznych (publikowanych głównie na łamach pisma Gruppy „Oj dobrze już“), ale przede wszystkim w malarstwie. Początkowo sięgał po jednoznaczne symbole i metafory jak w cyklu „Świnie“ (1983) czy w obrazach z motywem pięcioramiennej gwiazdy. Cykl obrazów dyplomowych pt. „Obrazy zamalowane“ (1985) zastosował zabieg nakładania warstw farby. Było to oryginalnym przeniesieniem i utrwaleniem w sztuce charakterystycznego motywu zamalowanych politycznych ha-seł na murach. Swego rodzaju wolty formalnej dokonał w cyklu „Tablice dydaktyczne“ (1987-1988), gdzie poszczególne warstwy przedstawienia są przezroczyste. Od 1989 tworzy jednorodne formalnie, niefiguratywne „Dzienniki“, które w wersji malarskiej powstają w wyniku rycia ołówkiem rzędów pionowych kresek w świeżej białej farbie. Równolegle powstają collages pod tym samym tytułem, składane z zużytych przedmiotów: tubek po farbach, zestruganych ołówków, biletów, rachunków itp. Wątkiem, który narasta od połowy lat 90., jest zainteresowanie sztuką i teorią konstruktywistów polskich i rosyjskich: Katarzyny Kobro, Władysława Strzemińskiego, Kazimierza Malewicza i innych. Artysta eksponował ostatnio cykl studiów formalnych i kolorystycznych, wynikających częściowo z tych zainteresowań, a częściowo już z własnego dorobku teoretycznego, pt. Przestrzeń logiczna obrazu z 2002 roku.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2014-12-14 | 102 | 15 000 zł | 20 000 zł | N/A PLN USD EUR |