IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: Wojciech Kossak | 1921
Na odwrocie napis niebieską kredką: W. P. | Ro[.]man.
Ponadto karta z orzeczeniem dra Kazimierza Buczkowskiego potwierdzającym autorstwo Wojciecha Kossaka (Kraków 8 XII 1962). Dwie nalepki:
- 1. wystawy w warszawskim TZSP z zachowanym fragmentem tekstu 03933 Autor Kossak [..] | Tytuł Orlątko | Cena - Właściciel A. Gutn[..] | 1921;
- 2. nalepka antykwaryczna (druk, atrament) z tekstem: ANTYKWARNIA ||| No 527 N 27 | Nazwisko Autora W. Kossak | Rodzaj dzieła olejny | Tytuł Obrona Lwowa | Cena Cena | SALON SZTUKI I ANTYKWARNIA | ABE GUTNAJER | Warszawa - Mazowiecka 16.
Wojciech Kossak malował wiele obrazów przedstawiających epizody walk o Lwów w latach 1918/1919. Pośród nich powtarzały się najczęściej ujęcia grup chłopców i dziewcząt w czasie walk na Cmentarzu Łyczakowskim lub też pojedyncze postacie młodych obrońców Lwowa. Kilka z tych prac znajduje się, m.in. w zbiorach Muzeum Narodowego i Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie (reprodukowane we wszystkich wydaniach albumu K. Olszańskiego Wojciech Kossak). Nasz obraz jest jedną z pierwszych kompozycji tego cyklu. Więcej o artyście - kat. nr 4.
Obraz wymieniany i reprodukowany, m.in. w:
- IVTY Katalog Dzieł Sztuki Polskiej z 27 ilustracjami. Salon Sztuki i Antykwarnia Abe Gutnajera...
Wojciech Kossak:
Wojciech Kossak (Paryż 1856 - Kraków 1942 ) – powszechnie znany malarz, postrzegany przede wszystkim jako świetny batalista. Syn i uczeń Juliusza Kossaka kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, w Akademii monachijskiej oraz w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, pracując dla cesarza Wilhelma II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu, gdzie wykonywał szkice do zamierzonych panoram. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych wykonując zamówienia portretowe. W 1913 był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. W latach I wojny światowej pełnił służbę wojskową. Był współautorem panoram: „Racławice” (1893-1894), „Berezyna” (1895-1896), „Bitwa pod piramidami” (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej „Somosierry” (1900). Z temperamentem i swobodą tworzył szeroko malowane, dynamiczne sceny batalistyczne, historyczne, rodzajowe oraz liczne portrety. Z upodobaniem malował konie. Jego obrazy, gloryfikujące dawne i współczesne artyście polskie wojsko i bohaterstwo żołnierzy, trafiały do patriotycznych uczuć odbiorców i cieszyły się ogromna popularnością.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2015-03-22 | 17 | 25 000 zł | 51 000 zł | N/A PLN USD EUR |