Agra Art | Aukcje

- 22 marca 2015

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
WIDOK ZNAD JEZIORA OSSIACH, 1886
Nr:
20269
Technika:
olej, płótno naklejone na tekturę
Wymiary:
28 cm x 42 cm
Cena wywoławcza:
200 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

sygn. p.d.: A. GIERYMSKI | 1886

W 1886 Aleksander Gierymski w drodze z Rzymu do Warszawy zatrzymał się na kilka dni w austriackim Ossiachu, niewielkiej miejscowości w Karyntii. Artysta pracował wówczas nad - zamówionym przez wydawcę warszawskiego pisma „Kłosy“ - cyklem rysunków przedstawiających polskie pamiątki historyczne. Plonem pobytu w Ossiachu były - zamieszczone następnie w „Kłosach“ - rysunki Grobowiec Bolesława Śmiałego, Cmentarz w Ossiachu, Widok Ossiachu oraz prezentowany olejny obraz Widok znad jeziora Ossiach.

W 2014 roku Widok znad jeziora Ossiach eksponowany był na monograficznej wystawie Aleksandra Gierymskiego w Muzeum Narodowym w Warszawie i został opisany oraz reprodukowany w jej katalogu.

 

Obraz opisany i reprodukowany w:

- Aleksander Gierymski 1850 - 1901 [Katalog wystawy autorstwa E. Micke-Broniarek przy współpracy K. Znojewskiej-Prokop, A. Lewandowskiej, A. Rudzińskiej, K. Pijanowskiej] Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2014, s. 190, nr kat. 75, il. na s. 190.

Aleksander Gierymski:

Aleksander Gierymski (Warszawa 1850 - Rzym 1901), młodszy brat malarza Maksymiliana, był jednym z najwybitniejszych malarzy polskich XIX wieku, samodzielnie kształtującym własną wizję malarską i na drodze usilnych poszukiwań dochodzącym od realizmu do rezultatów bliskich impresjonizmowi. Naukę rozpoczął u Rafała Hadziewicza w warszawskiej Klasie Rysunkowej, a od 1868 studiował w Akademii monachijskiej u Hermanna Anchütza i Karla Pilloty’ego, uzyskując w 1872 na zakończenie studiów nagrodę za najlepszą kompozycję (Scena z „Kupca weneckiego“). W latach 1873-1879 przebywał w Rzymie, skąd w 1875 na krótko przyjechał do Warszawy, gdzie jego obrazy spotkały się z dużym uznaniem. Na dłużej zamieszkał w Warszawie w latach 1879-1889 malując obrazy rodzajowe (Święto trąbek, Pomarańczarka). Związał się wówczas z grupą artystów skupionych wokół czasopisma „Wędrowiec“, z którym współpracował jako rysownik. Od 1884 często zmieniał miejsca pobytu; przebywał przeważnie za granicą i tylko na krótko przyjeżdżał do Warszawy (1886 i 187) i Krakowa (1893-1894). Dłużej przebywał w Monachium (1888-1890 oraz 1898-1899), w Paryżu (1890-1893 i 1898-1899) i we Włoszech (1897-1898 i 1899-1901), na dłużej zatrzymując się w Wenecji, Palermo, Amalfi i w Rzymie. Brał udział w licznych wystawach - w Monachium, Paryżu Wiedniu, Berlinie oraz w Krakowie i Warszawie.

Malował realistyczne obrazy rodzajowe (Święto Trąbek, Piaskarze), kompozycje stylizowane na dawne malarstwo weneckie (Sjesta włoska), sceny z okresu rokoka (W altanie), pejzaże, widoki miejskie, wnętrza, nokturny. Fascynował go problem światła i wywoływana przez nie zmienna gra barw; w słońcu, cieniu i przy sztucznym blasku miejskich latarni. Prace artysty w większości znajdują się w zbiorach muzealnych (m.in. Warszawa, Kraków, Poznań, Wrocław, Toruń, Kielce, Gdańsk, Katowice, Lwów). Tylko niewielka ich liczba stanowi ozdobę kolekcji prywatnych.
Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2015-03-22 28 200 000 zł - N/A PLN USD EUR