IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: Ebiche
Na odwrocie na płótnie stempel: MKZ | PRZEDMIOT NIE PODLEGA | ZAKAZOWI WYWOZU ZA GRANICĘ.
Obok tuszem 824/71 | [...] 12. X. 71. W p.d. narożniku krosna atramentem: K. Zolich; na ramie p.d.: Antoni Zolich | Bratki E
Obraz pochodzi z kolekcji Karola Zolicha.
Urzekający bogactwem barw obraz Bratki powstał w latach II wojny światowej, latach, które Eibisch spędził w Krakowie, ukrywając się przed niemieckim okupantem. Jerzy Zanoziński, charakteryzując ten okres jego twórczości, pisał, że artysta „nie przerwał pracy twórczej, a obrazy jego od samego początku okupacji stanowiły przedmiot zainteresowania krakowskich kolekcjonerów. Jednym z nich był Karol Zolich, zapalony miłośnik malarstwa, który dość wcześnie nawiązał z artystą kontakt, polegający z jednej strony na nabywaniu jego obrazów, z drugiej zaś strony na staraniu się dla niego o materiały malarskie i modele, o które w czasie okupacji bynajmniej nie było łatwo.
Wspaniały rozkwit twórczości Eibischa w tym okresie należy tłumaczyć chyba prawem kontrastu i specyficznej kompensacji. Trudne warunki w jakich artysta nagle się znalazł, wyzwoliły w nim wzmożoną energię twórczą, a proza codziennej egzystencji - spotęgowanie wszystkich dotychczasowych elementów jego sztuki. /.../
W [malowanych wówczas] obrazach uderza przede wszystkim...
Eugeniusz Eibisch:
Eugeniusz Eibisch (Lublin 1896 – Warszawa 1987) malarz i pedagog - w latach 1912-22 był uczniem Jacka Malczewskiego i Wojciecha Weissa w krakowskiej ASP. W roku 1922 jako stypendysta rządu francuskiego wyjechał do Paryża. Czynnie uczestniczył w tamtejszym życiu artystycznym, wchodząc w krąg École de Paris i ciesząc się przyjaźnią wielu malarzy (m.in. G. Braque’a, Ch. Soutine’a, L. Marcoussisa). Ceniony przez krytykę, dużo wystawiał w paryskich Salonach i galeriach.
W roku 1939 wrócił do kraju, by objąć katedrę malarstwa w krakowskiej ASP, co jednak stało się możliwe dopiero w 1945, równolegle z nominacją na rektora tej uczelni. Od 1950 był profesorem ASP w Warszawie. Tematami obrazów Eibischa były martwe natury, pejzaże i portrety, zwłaszcza kobiece. Wczesne prace ujawniają wpływy formistów, późniejsze zbliżają artystę do szerokiego nurtu polskiego koloryzmu.
Z czasem kształty malowanych postaci czy przedmiotów coraz bardziej zatracają się na rzecz koloru, aż wreszcie obrazy artysty stają się samoistnymi, niemal abstrakcyjnymi kompozycjami barwnymi.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2015-03-22 | 77 | 18 000 zł | 20 000 zł | N/A PLN USD EUR |