Agra Art | Aukcje

Pierwszy obiekt z tej aukcji

- 4 kwietnia 1993

Ostatni obiekt z tej aukcji

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
UCZTA U HERODA
Nr:
1501
Technika:
olej, tektura
Wymiary:
24.5 cm x 48 cm
Cena wywoławcza:
5 000 zł
Cena uzyskana:
10 500 zł

Informacje o dziele:

Sygnowany p.d.: H. Siemiradzki Roma/ 1872 Na odwrocie napis w języku rosyjskim: "Posle pira u Hroda" oraz pieczątka z napisem: Inspekcija/ po Ochranie pamiatnikow/ Upołmoczennyj/ Gosudarstwiennyj Ermitaż". H. Siemiradzki już wczasach studiów w Akademii petersburskiej malował obrazy o tematach antycznych i biblijnych. Wiosną 1872 r. przyjechał do Rzymu, malował liczne studia ruin i zabytków a także rozpoczął prace nad dużym obrazem z życia Chrystusa. Prezentowany obraz pochodzi z tego okresu. Jest to akademicki szkic kompozycyjny z czytelnie poprowadzonymi ołówkiem liniami, tworzącymi kratownicę ułatwiającą powiększenie do dużego formatu. Ukończony obraz z "Ucztą u Heroda" nie jest znany, być może artysta poprzestał tylko na wstępnym szkicu.

Henryk Siemiradzki:

Henryk Siemiradzki (Pieczeniegi (Biełgorod), koło Charkowa 1843 - Strzałkowo k. Częstochowy 1902) - wybitny malarz-akademik; początkowo uczeń malarza Dymitra Bezperczego w Charkowie, absolwent wydziału przyrodniczego Uniwersytetu w Charkowie – od 1864 kształcił się w petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych. Za prace studenckie otrzymał pięć srebrnych i dwa złote medale.


W 1871 jako stypendysta Akademii, wyjechał do Monachium, gdzie przebywał przez rok, studiując samodzielnie i utrzymując kontakty z tamtejszą kolonią artystów polskich.
Od roku 1872 stale mieszkał w Rzymie; początkowo miał pracownię przy via Margutta, a od 1884 we własnym pałacyku przy via Gaetta. Uhonorowany członkostwem europejskich Akademii – św. Łukasza w Rzymie (1880), Akademii w Petersburgu, Berlinie, Sztokholmie, Paryżu, Turynie, wielokrotnie nagradzany medalami na wystawach, odznaczany orderami państwowymi (m.in. francuską Legią Honorową i włoskim orderem Corona d’Italia), cieszył się wielkim uznaniem i sławą.
Z krajem utrzymywał stałe i żywe kontakty - przesyłał obrazy na wystawy, a w roku 1879 podarował miastu Krakowowi sławny swój obraz Świeczniki chrześcijaństwa, dając początek zbiorom Muzeum Narodowego.
Namalował kurtyny do teatrów w Krakowie (1896) i we Lwowie (1900; dar artysty dla miasta).

Tematów do swych obrazów szukał przede wszystkim w starożytności; w historii, życiu i mitach dawnej Grecji czy Rzymu. Ale tworzył także sceny religijne (Wniebowstąpienie), obrazy rodzajowe i portrety. Z mistrzowską techniką malował zarówno monumentalne, teatralnie inscenizowane i tłumnie zaludnione płótna, jak i kompozycje kameralne, osadzone bądź w scenerii antycznej, bądź w realiach współczesnych (Z wiatykiem, Z pociechą i pomocą).
Malował dekoracyjne plafony (Wiosna, Jutrzenka, Światło i ciemność), był autorem zespołu malowideł w cerkwi Chrystusa Zbawiciela w Moskwie 1875-1879).
Z upodobaniem malował pejzaż, traktowany bądź jako tło osadzonych w nim scen, a czasem jako samodzielny krajobraz pogrążony w zapadającym zmierzchu lub też opromieniony słońcem.
Ze szczególną maestrią odtwarzał efekty wywołane światłem przenikającym poprzez gałęzie drzew, które – jak pisał H. Sienkiewicz – rzucają mocny cień, wśród którego drgają złociste plamy, utworzone przez promienie słoneczne wciskające się między liście /.../ Nikt tak nie maluje tego ruchu promieni słonecznych, jak Siemiradzki.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
1993-04-04 5 000 zł 10 500 zł N/A PLN USD