Agra Art | Aukcje

- 12 maja 2015

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
SZUBIN – HOTEL, Z CYKLU PLENERY, 1978
Nr:
19703
Technika:
ołówek, kredka, herbata, karton krem.,
Wymiary:
37.8 cm x 50.3 cm
Cena wywoławcza:
1 400 zł
Cena uzyskana:
2 400 zł

IInformacje o dziele:

sygn. oł. p.d.: E. DWURNIK | Szubin [w ramce] 28.07.1978., p.g. okrągła pieczątka: RYSUNEK | E. DWURNIK wypełniona czerwonym tuszem: 5.251; poniżej czerwona prostokątna pieczątka: CYKL: PLENERY 70 [w ramce]

na odwr. p.d. pieczątka wypełniona oł.: EDWARD DWURNIK | CYKL 70 [w kółku] | TYTUŁ Szubin – hotel. | WYMIARY 38 x 50 | TECHNIKA ołówek – herbata; p.g. oł.: 22 [w trójkącie]

Obraz jest oprawiony.

Edward Dwurnik:

Edward Dwurnik (Radzymin 19 IV 1943 - Warszawa 28 X 2018) studiował malarstwo w ASP w Warszawie (1963-1970), jednak jako swego „mistrza“ wymienia Nikifora. Jego to prace, zobaczone po raz pierwszy w 1965, zainspirowały ówczesnego studenta III roku do narysowania pierwszych prac z cyklu „Podróże autostopem“, które kontynuował w nastepnych latach. W 1972-1978 powstawał cykl „Sportowcy“, w którym portretowane były, dodajmy - kąśliwie, typowe postaci z lat 70. Równolegle od 1975 powstawał cykl „Robotnicy“, który kulminował w okresie „Solidarności“ 1980-1981. Za prace z tego cyklu Dwurnik otrzymał w 1981 Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida, natomiast za obrazy z cyklu „Warszawa“ (1981), proroczo zapowiadające stan wojenny - Nagrodę Kulturalną „Solidarności“ podziemnej w 1983. W latach 80. malarstwo Dwurnika przybrało wyraz ekspresyjny i dramatyczny. Powstające w tej dekadzie obrazy miały niejednokrotnie wymowę polityczną, przybierały też kostium historyczny, tak czy inaczej odnoszący się do współczesnych spraw i realiów. Cykl „Droga na Wschód“ (1989-91) upamiętniał ofiary stalinizmu, natomiast cykl „Od Grudnia do Czerwca“ (1990-94) - ofiary stanu wojennego. Zarówno ideowe, jak i czysto malarskie walory tych prac przyniosły artyście ogromne uznanie, zarówno w kraju jak i za granicą. Jego wyrazem była prestiżowa nagroda Fundacji Coutts & Co w Zurychu (1992). W latach 90. powstają cykle będące kontynuacją „Podróży autostopem“: „Niebieskie miasta“ (od 1993) i „Diagonale“ (od 1996), jak również kompozycje nowego typu, jak widoki morskie (cykl „Błękitne“, 1992-93) czy cykl „Wyliczanka“ (1996-99). Artysta wiele wystawia, miał ok. 100 wystaw indywidualnych w Polsce i za granicą, brał też udział w licznych wystawach i festiwalach krajowych i międzynarodowych, m.in.: X Biennale Sztuki Współczesnej, Menton 1974, Documenta 7, Kassel 1982, 5th Biennale, Sydney 1985, XIX Biennale Sztuki, Sao Paulo 1987; Olimpiada Sztuki, Seul 1988. Równolegle z malarstwem uprawiał rysunek, collage, grafikę warsztatową (litografia, techniki metalowe, kserografia, stemple) i użytkową (ilustracja, plakaty do własnych wystaw indywidualnych).

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2015-05-12 10 1 400 zł 2 400 zł N/A PLN USD EUR