Agra Art | Aukcje

- 16 czerwca 2015

Zbigniew Makowski, NON SATURATUR OCULUS VISU, 1972
  • odwrocie obrazu

  • odwrocie obrazu

  • odwrocie oprawy


Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
NON SATURATUR OCULUS VISU, 1972
Nr:
20613
Technika:
gwasz, akwarela, papier
Wymiary:
54.5 cm x 85 cm
Cena wywoławcza:
13 000 zł
Cena uzyskana:
18 000 zł

IInformacje o dziele:

wymiary w świetle ramy

sygn. brązowym gwaszem p.g.: Zbigniew Makowski fuit hic. X. 1972.

na odwr. ręką autora oł. śr.: „NON SATURATUR OCULUS VISU“, 1972, | gwasz, 56 x 76; w lewym dolnym rogu brązową farbą: ZBIGNIEW MAKOWSKI | „NON SATURATUR OCULUS VISU“, 1972 | gwasz, 56 x 76

na odwrocie oprawy dwie nalepki:

- Galerie Jeanne Bucher, Paryż, z nr 4454 i danymi pracy;

- Biura Handlu Zagranicznego „Desa“ z pieczątką zezwolenia na wywóz i danymi pracy

 

 

 

Zbigniew Makowski:

Zbigniew Makowski  (Warszawa 31 I 1930 - Warszawa 19 VIII 2019) studiował w ASP w Warszawie w latach 1950-1956, dyplom uzyskał w pracowni Kazimierza Tomorowicza. Początkowo skłaniał się ku surrealizmowi - podczas pobytu w Paryżu w 1962 zetknął się z André Bretonem i międzynarodowym ruchem Phases. Jednak decydujący wpływ na wyraz jego sztuki wywarły pozamalarskie zainteresowania, jakim się oddaje. Jest literatem, poetą, erudytą, zwłaszcza zaś znawcą szerokiego spektrum filozofii i wiedzy tajemnej wielu kultur. Znawstwo to wykorzystuje w swoich pracach malarskich, rysunkowych, a także w unikatowych książkach, które własnoręcznie wykonuje na specjalnie preparowanych papierach. W swych pracach nawarstwia symbole, cytaty i znaczenia w nieczytelny, zdawałoby się, chaos. Wypada jednak wierzyć krytykom, którzy twierdzą, iż prace Makowskiego otwierają przed cierpliwym i intelektualnie przygotowanym „czytelnikiem“ świat swoistej narracji. Sam artysta zaś zwraca uwagę na „permutacyjną“ strukturę swych prac, w których rozmaite cytaty i odniesienia kulturowe przeplatają się z jego prywatną ikonografią. Tak czy inaczej, z pewnością w pracach Makowskiego da się wyróżnić pewien „alfabet“ wizualno-symboliczny, którego elementy pojawiają się w nich stale w różnych konfiguracjach. Należą doń np. takie wizerunki, jak klucz, drabina, studnia, mandala, kielich itp. Otaczają je napisy, często łacińskie, a także pojedyncze cyfry, litery, ornamenty. Określił je ktoś jako rebusy o wielkiej urodzie, które można odczytywać, można też kontemplować. Od roku 1982 artysta przestał wystawiać, ale nie tworzyć. Powstają wówczas prace będące rodzajem nowoczesnego notatnika, rozpoczętego jeszcze w latach 60., do którego artysta powraca z nowymi przemyśleniami. Artysta jest laureatem wielu nagród, m.in. Nagrody Krytyki Artystycznej im. Norwida (1973) i Nagrody im. Jana Cybisa (1992). Jego wielka kompozycja "Mirabilitas secundum diversos modos exire potest a rebus" (1973-1980) zdobi genewską siedzibę ONZ jako dar rządu polskiego.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2015-06-16 20 13 000 zł 18 000 zł N/A PLN USD EUR