IInformacje o dziele:
Sygnowany p.d.: A. Kędzierski/94 Monumentalna, namalowana w pracowni, jedna z licznych kompozycji z motywem leśnej poręby. W obrazie odnajdujemy wpływy impresjonizmu przefiltrowanego przez zdobycze środowiska monachijskiego. Sceny rodzajowe przedstawiające zajęcia codzienne wieśniaków z Polesia, ziemi opoczyńskiej i łowickiej ("Zwózka kory na Polesiu", "Wianie ziarna", "Przesiewanie", "Przy kolowrotku", "Rybacy") w interpretacji Kędzierskiego pozostają w związku z żywym nurtem ludowości w sztuce Młodej Polski. W latach osiemdziesiątych naszego wieku obraz w jednej z warszawskich kolekcji. Bibliografia: - E. Charazińska, M. Kaczanowska, "Apoloniusz Kędzierski 1861-1939. Katalog wystawy monograficznej", Muzeum Okręgowe w Radomiu, Muzeum Narodowe w Warszawie - Galeria TPSP, Warszawa 1981.Apoloniusz Kędzierski:
Apoloniusz Kędzierski (Suchedniów 1861 - Warszawa 1939)- malarz, akwarelista, rysownik, ilustrator i dekorator - był jednym z najpopularniejszych artystów warszawskich. Uczeń Józefa Brandta w Orońsku, Wojciecha Gersona i Aleksandra Kamińskiego w warszawskiej Klasie Rysunkowej, w latach 1886-1889 kształcił się jeszcze w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium u Nikolausa Gysisa. Po studiach stale zamieszkał w Warszawie, skąd często wyjeżdżał na plenery malarskie. W 1902 podróżował do Belgii, Francji, Włoch, Wiednia i Budapesztu. Był członkiem Tow. Artystów Polskich „Sztuka“. Malował pejzaże i obrazy rodzajowe, martwe natury i „główki“ dziewczęce. Jego malarstwo podlegało przemianom stylistycznym - od realizmu po secesję. Z upodobaniem zajmował się ilustratorstwem, wykonując m.in. ilustracje do Chłopów Reymonta (wyd. Geberthnera i Wolfa w 1928). Współpracował także z wieloma czasopismami warszawskimi. Projektował meble i ceramikę, wykonywał polichromie kościelne. Duży zespół dzieł artysty spłonął w jego pracowni w pierwszych dniach powstania warszawskiego.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
1992-12-20 | 5 000 zł | 9 500 zł | N/A PLN USD |