IInformacje o dziele:
Sygnowany p.d.: Z. STRYJEŃSKA Malowniczy fragment gęsto zabudowanej wyspy św. Ludwika w Paryżu od strony Quai d'Anjou, ujęty z prawego brzegu Sekwany od Quai des Celestins ze starym mostem Pont de Marie w tle. Szerokie, sprawne pociągnięcia soczystej farby, uproszczone lekko zgeometryzowane kształty, świetlistość stonowanej gamy barwnej wskazują na dobry warsztat artystyczny. Samodzielny motyw pejzażowy w czystej technice olejnej nie ma odwoływania do znanej twórczości Zofii Stryjeńskiej. Sygnatura artystki i jej jednorodność z całą kompozycją nie budzą wątpliwości. Stryjeńska w 1919 r. spędziła jakiś czas w Paryżu i być może z tym pobytem należy związać ten unikalny obraz. Widoczna tu dynamika formy, nieco teatralna kompozycja, kształty podciągnięte konturem - mimo braku charakterystycznej płaskości ujęcia i dekoracyjności tak typowych dla Stryjeńskiej - pozwalają uznać ten obraz za jej nieznane dzieło.Zofia Stryjeńska:
Zofia Stryjeńska, z domu Lubańska (Kraków 1891 - Genewa 1976) - malarka, ilustratorka, scenograf - była jedną z barwniejszych postaci polskiego środowiska artystycznego w dwudziestoleciu międzywojennym. Po krótkim okresie nauki u Leonarda Stroynowskiego i w krakowskiej szkole Marii Niedzielskiej wyjechała do Monachium, gdzie w latach 1911-1912 w męskim przebraniu studiowała w Akademii Sztuk Pięknych (kobiet wówczas na studia nie przyjmowano). Debiutowała w krakowskim TPSP w roku 1912 cyklem kartonów Polskich bajd inspirowanych opowieściami ludowymi. W 1916 wyszła za mąż za Karola Stryjeńskiego. Do 1919 mieszkała w Krakowie, później w Paryżu, Krakowie, Zakopanem i Warszawie. W roku 1925 odniosła międzynarodowy sukces na Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu, otrzymując Gran Prix w czterech działach (malarstwo, plakat, tkanina, ilustracja) oraz Diplom d’Honneur za projekty zabawek. Zajmowała się dekoracyjnym malarstwem architektonicznym, polichromią, ilustratorstwem, scenografią (m.in. Harnasie Karola Szymanowskiego; 1938), wzornictwem przemysłowym (projekty kilimów, zabawek). Stworzyła własny specyficzny styl w dekoracyjnie stylizowanych, barwnych, pełnych dynamiki i temperamentu obrazach; temperach, akwarelach i gwaszach. W ich tematyce odwoływała się do legend, wierzeń, historii i obyczajowości ludowej. Wydała kilka tek graficznych (Bożki słowiańskie, 1917 i 1922) i albumów reprodukcji (Tańce polskie, 1927; Pascha, 1929; Piastowie, 1929; Gusła Słowian / Magie Slave, 1934). Jej prace popularyzowane były także przez liczne barwne pocztówki.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
1992-12-20 | 3 000 zł | 3 000 zł | N/A PLN USD |