IInformacje o dziele:
Na odwrocie "Martwa natura z rybami" - szkic Sygnowany l.g.: W. Taranczewski 33. W 1958 r. własność artysty; po 1987 r. sprzedany za pośrednictwem P. P. Desa w Warszawie. Sprzedany w Domu Aukcyjnym "Rempex" w Warszawie 5 maja 1991 r. Obraz jest pierwszą wersją tematu powtórzonego później kilkakrotnie w różnych wariantach: "Martwa natura z wazą, serwetami i zielonym dzbanem", 1946, olej, płótno, 71x98,5 cm, w 1958 r. w zbiorach prywatnych; "Martwa natura...", 1946/1947, olej, płótno, 75x100 cm, w zbiorach Muzeum Narodowego w Gdańsku; "Martwa natura...", 1947, olej, płótno, 71x98 cm, w zbiorach Muzeum Narodowego w Poznaniu. Bibliografia: - Zdzisław Kępiński, "Wacław Taranczewski", Muzeum Narodowe, Poznań 1958, s. 29, 108, nr 2; s. 77-78, nr 18, 20; s. 110, nr 40; - Tadeusz Dobrowolski, Nowoczesne malarstwo polskie", Wrocław-Kraków 1964, t. III, s.Wacław Taranczewski:
Wacław Taranczewski (Czarnków 4 III 1903 – Kraków 11 II 1987) studiował w latach 1921-1929 na przemian grafikę w Szkole Sztuk Zdobniczych w Poznaniu u Jana Jerzego Wronieckiego i malarstwo w ASP w Krakowie u Fryderyka Pautscha i Felicjana Szczęsnego Kowarskiego. Z tym ostatnim w 1929 przeniósł się do Szkoły Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie zakończył edukację w 1931. Od 1932 pozostawał w przyjaźni z Tadeuszem Piotrem Potworowskim. Wraz z uczniami Kowarskiego należał do grupy „Pryzmat” (1933-1939). W 1935 wyjechał do Paryża i stamtąd do Włoch. Po powrocie powierzono mu prowadzenie galerii pn. Salon 35 w Poznaniu, co czynił do wybuchu II wojny, organizując tam ponad 50 wystaw. W 1937 odbył z Potworowskim podróż do Grecji i Włoch. Lata wojny i okupacji przetrwał w Poznaniu, pracując jako robotnik i prowadząc tajne nauczanie rysunku. W 1945 został wybrany na pierwszego prezesa ZPAP i objął kierownictwo reaktywowanej Szkoły Sztuk Zdobniczych (od 1946 Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych). W 1947 otrzymał Katedrę Malarstwa Dekoracyjnego ASP w Krakowie i w 1950 osiadł tam na stałe. Jego malarstwo jest indywidualną, świadomą syntezą koloryzmu i tendencji bliskich kubizmowi. Cechuje je naturalna harmonia i koherencja kompozycji, koloru, planów przestrzennych. Taranczewski należy też do najwybitniejszych powojennych twórców malarstwa monumentalnego. Wykonał m.in. plafon auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza (1947), freski w kościołach Najświętszej Panny Marii (1954) i św. Marcina w Poznaniu (1957), a także witraże w katedrach poznańskiej i warszawskiej.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
1992-12-20 | 2 000 zł | 4 000 zł | N/A PLN USD |