IInformacje o dziele:
Sygnowany l.d.: Józef Brandt/ z Warszawy/ Monachium
W liczącej setki obrazów twórczości Józefa Brandta do najbardziej charakterystycznych kompozycji należały kilkupostaciowe efektowne sceny batalistyczne. Artysta stworzył kilkanaście schematów kompozycyjnych dynamicznych potyczek jeźdźców na płótnach średnich formatów. Zmieniał epoki historyczne, narodowość walczących stron, ich umundurowanie, broń, maść koni. Obrazy zbudowane na układzie trójkąta, efektownie kadrowane, z dalekim szkicowym zarysem wielkiej bitwy, ujęte na tle grupy dzrzew i obłoczonego nieba, miały liczną klientelę. Były świetne warsztatowo, stanowiły popisy wirtuozerii artysty poszukującego rozwiązań technicznych z gatunku "sztuka dla sztuki". Bibliografia: - "Katalog doborowych dzieł malarstwa polskiego wystawionych pod protektoratem TPSP w Poznaniu", Poznań 1918, nr 4, il.: - "Katalog doborowych dzieł malarstwa polskiego wystawionych na rzecz Polskiego Białego Krzyża w Warszawie w salac
Józef Brandt:
Józef Brandt (Szczebrzeszyn 1841 - Radom 1915) był jednym z najwybitniejszym polskich malarzy batalistów. Naukę malarstwa rozpoczął w Warszawie pod okiem Juliusza Kossaka. W latach 1858-1860 był w Paryżu, gdzie podjął studia inżynierskie. Niebawem zarzucił je jednak na rzecz malarstwa i kształcił się w pracowni Leona Cognieta. Po powrocie do kraju, w 1861 debiutował na wystawie w warszawskim TZSP. Od 1863 kontynuował studia w monachijskiej ASP u Franza Adama. W 1870 otworzył w Monachium własną pracownie i niebawem stał się przywódcą, „generałem” tamtejszej polskiej kolonii artystycznej i nauczycielem wielu malarzy. Po 1877 miesiące letnie spędzał w Orońsku, zapraszając na plenery grono swych uczniów. Został honorowym profesorem Akademii w Monachium (1878), członkiem Akademii w Berlinie (1877) i Pradze (1900). Odznaczony wysokimi orderami, wyróżniany medalami i nagrodami na międzynarodowych wystawach, cieszył się prawdziwie europejską sławą. Mieszkając i tworząc poza krajem zawsze wyraźnie podkreślał swoją polskość; dając jej wyraz choćby poprzez podpisywanie obrazów Józef Brandt z Warszawy. Malował bitwy, potyczki, podjazdy – epizody z historii polskich wojen kresowych i wojen szwedzkich XVII wieku, a także sceny rodzajowe – jeźdźców, polowania, jarmarki. Jego barwne, pełne ruchu i perfekcyjne warsztatowo obrazy podziwiano powszechnie, jako najlepszy przykład wysoko wówczas cenionej „szkoły polskiej”. Ale podczas gdy niemiecki czy francuski widz dostrzegał w nich przede wszystkim egzotykę i barwy Orientu, dla Polaków były to płótna „prawdziwe, naturalne, swojskie jak fragmenty z pamiętników Paska albo Rzewuskiego, przetransponowane na barwy i linie”. |
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
1992-12-20 | 10 000 zł | 34 000 zł | N/A PLN USD |