IInformacje o dziele:
sygn. l.d.: Z. STRYJEŃSKA
Na odwrocie nalepki:
- 1. monograficznej wystawy Zofii Stryjeńskej w Muzeum Narodowym w Krakowie (X.20008 – I. 2009):
- 2. mała nalepka MN w Warszawie;
- 3. owalna nalepka zakładu ramiarskiego; -4. nalepka firmy przewozowej United Van Lines.
Obraz opisany i reprodukowany, m.in. w:
- Zofia Stryjeńska 1891 –1976. Wystawa w Muzeum Narodowym w Krakowie, październik 2008 – styczeń 2009 [katalog wystawy; kurator Światosław Lenartowicz] Kraków 2008, nr kat. III.1.88, il.
- Aukcja prac Zofii Stryjeńskiej obrazy, ilustracje, książki, sztuka użytkowa, 4 września 2009 [katalog] Dom Aukcyjny Rempex, Warszawa 2009, s. 15, nr kat. 017, il.
Zofia Stryjeńska:
Zofia Stryjeńska, z domu Lubańska (Kraków 1891 - Genewa 1976) - malarka, ilustratorka, scenograf - była jedną z barwniejszych postaci polskiego środowiska artystycznego w dwudziestoleciu międzywojennym. Po krótkim okresie nauki u Leonarda Stroynowskiego i w krakowskiej szkole Marii Niedzielskiej wyjechała do Monachium, gdzie w latach 1911-1912 w męskim przebraniu studiowała w Akademii Sztuk Pięknych (kobiet wówczas na studia nie przyjmowano). Debiutowała w krakowskim TPSP w roku 1912 cyklem kartonów Polskich bajd inspirowanych opowieściami ludowymi. W 1916 wyszła za mąż za Karola Stryjeńskiego. Do 1919 mieszkała w Krakowie, później w Paryżu, Krakowie, Zakopanem i Warszawie. W roku 1925 odniosła międzynarodowy sukces na Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu, otrzymując Gran Prix w czterech działach (malarstwo, plakat, tkanina, ilustracja) oraz Diplom d’Honneur za projekty zabawek. Zajmowała się dekoracyjnym malarstwem architektonicznym, polichromią, ilustratorstwem, scenografią (m.in. Harnasie Karola Szymanowskiego; 1938), wzornictwem przemysłowym (projekty kilimów, zabawek). Stworzyła własny specyficzny styl w dekoracyjnie stylizowanych, barwnych, pełnych dynamiki i temperamentu obrazach; temperach, akwarelach i gwaszach. W ich tematyce odwoływała się do legend, wierzeń, historii i obyczajowości ludowej. Wydała kilka tek graficznych (Bożki słowiańskie, 1917 i 1922) i albumów reprodukcji (Tańce polskie, 1927; Pascha, 1929; Piastowie, 1929; Gusła Słowian / Magie Slave, 1934). Jej prace popularyzowane były także przez liczne barwne pocztówki.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2015-10-18 | 7 | 35 000 zł | 38 000 zł | N/A PLN USD EUR |