IInformacje o dziele:
sygn. l.d. dwukrotnie: M. A. Piotrowski. 1858
- poniżej wcześniejsza (?) sygnatura przysłonięta częścią ramy: M. A. Piotrowski. invenit et pinxit
- p.d. napis autorski, również przysłonięty ramą: Königsberg i. Pr. 1856
Obraz był wystawiony w roku 1856 na XL Wystawie w Akademii Berlińskiej (w katalogu wystawy jest wskazany jako dzieło oferowane do sprzedaży). W rok później pokazany został także na wystawie w TPSP w Krakowie. Lucjan Siemieński, recenzent krakowskiego „Czasu“, zauważył wówczas, że obraz jest „malowany wybornie, szczególnie ćmiący efekt światła około głowy Chrystusa“ i otwierająca się za Nim „głębia nieba“. Dalsze losy obrazu nie są znane; ostatni właściciele mieszkają w Szwecji.
Obraz wymieniony w:
- [Katalog] Verzeichniss der Werke lebender Künstler ausgestellt zu Berlin in den Salen des Königlichen Akademie-Gebäudes 1856 vom 1. September bis zum 31. October. XL. Kunstausstellung der Königlichen Akademie der Künste, Berlin 1856, s. 53. nr kat. 634. [Max Anton Pietrowski (!), Lehrer an d. Königl. Kunst-Akademie in Königsberg i. P.; 634. - Ecce homo. †]
- L. Siemieński, Wystawa Towarzystwa Sztuk Pięknych w Krakowie, „Czas“ 1858, I półrocze, nr 98 z dn. 28 IV 1858, s. 1;
- E. Swieykowski,...
Maksymilian Antoni Piotrowski:
Maksymilian Piotrowski od roku 1833 kształcił się w berlińskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Wilhelma Hensla. Po studiach przebywał w Düsseldorfie. W latach 1842/43 odbył dłuższą podróż do Włoch, a wracając zatrzymał się w Monachium. Następne lata spędził w Berlinie. W roku 1849 otrzymał stanowisko profesora Akademii Sztuk Pięknych w Królewcu, gdzie osiadł na stałe. W 1857 przyjechał do kraju, odwiedzając Warszawę, Częstochowę i Kraków. Malował sceny rodzajowe, historyczne, religijne oraz portrety. Zajmował się także malarstwem monumentalnym, był m.in. współtwórcą polichromii auli Uniwersytetu i dekoracji poczekalni dworca w Królewcu. Choć wykształcił się i działał w kręgu sztuki niemieckiej, zawsze czuł się Polakiem. Od 1856 stale nadsyłał obrazy na wystawy w krakowskim TPSP, a w swoim malarstwie często podejmował tematy z historii Polski, co niejednokrotnie wytykali mu krytycy niemieccy. Malował m.in. Śmierć Wandy, Pożegnanie powstańca i Jagiełłę opłakującego śmierć Jadwigi.
W polskich zbiorach muzealnychzachowało się stosunkowo niewiele prac artysty. Większy zbiór jego obrazów, rysunków, szkiców i akwarel zgromadzony w Muzeum w Bydgoszczy uległ częściowemu rozproszeniu w czasie II wojny światowej. Na rynku antykwarycznym obrazy Maksymiliana Piotrowskiego są dzisiaj rzadkością.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2015-10-18 | 29 | 10 000 zł | 10 000 zł | N/A PLN USD EUR |