IInformacje o dziele:
sygn. p.g.: JMalcz (inicjały wiązane)
U góry na papierze nadruk: TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUK PIĘKNYCH W KRAKOWIE | SOCIETE DES BEAUX ARTS A CRACOVIE | PLAC SZCZEPAŃSKI N. 4 - TELEFON. | Kraków, dnia ....
Rysunek pochodzi z dawnych lwowskich zbiorów doktora Bogumiła Bieńkowskiego, kolekcjonera i, m.in. właściciela pasteli Stanisława Wyspiańskiego.
Rysunek przedstawia zapewne - potraktowane z zacięciem karykaturzysty - sylwetki artystów związanych z krakowskim TPSP, a powstał - być może - przy okazji wspólnej wystawy w lokalu Towarzystwa. Postać pierwsza od lewej to sam Malczewski; dalej można się tylko domyślać malarza Stanisława Tondosa (?) i konserwatora Mieczysława Gąseckiego (?). Zupełnie niewiadoma pozostaje tożsamość postaci ostatniej, po prawej; chyba, że jest to - jeszcze raz powtórzony - wizerunek samego autora.
Jacek Malczewski:
Jacek Malczewski (Radom 1854 - Kraków 1929) - wybitny przedstawiciel malarstwa polskiego modernizmu, studia artystyczne rozpoczął w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie w latach 1872-1875 uczył się pod kierunkiem Feliksa Szynalewskiego, Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki, do którego pracowni uczęszczał ponownie w latach 1877-1879. Następnie kształcił się w Paryskiej École des Beaux Arts u E. Lehmanna (1876-1877).
W 1880 podróżował do Włoch. W 1884-1885 wziął udział – jako rysownik – w naukowej ekspedycji Karola Lanckorońskiego do Pamfilii i Pizydii w Małej Azji. Wówczas był także w Grecji i we Włoszech. W latach 1885-1886 przebywał przez kilka miesięcy w Monachium. Po powrocie zamieszkał na stałe w Krakowie, skąd wyjeżdżał jeszcze do Monachium i do Włoch. W 1896-1900 uczył w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, a w latach 1911-1922 był profesorem i dwukrotnie rektorem krakowskiej Akademii. Lata 1914-1915 spędził w Wiedniu, w 1916 wrócił do Krakowa. W ostatnich latach życia przebywał głównie w Lusławicach i Charzewicach k. Zakliczyna. Był współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” (1897) oraz członkiem grupy „Zero” (1908).
We wczesnym okresie twórczości malował portrety, sceny rodzajowe i – przede wszystkim – obrazy o tematach związanych z martyrologią Polaków po powstaniu styczniowym (Śmierć Ellenai, Niedziela w kopalni, Na etapie, Wigilia na Syberii). Później, od lat dziewięćdziesiątych XIX wieku tworzył obrazy o treściach symbolicznych z przenikającymi się wątkami patriotycznymi, biblijnymi, baśniowymi, literackimi i alegoryczno-fantastycznymi.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2015-10-18 | 75 | 5 000 zł | 5 000 zł | N/A PLN USD EUR |