Agra Art | Aukcje

- 8 listopada 2015

Edward Dwurnik, KRUCHA RZECZ, 1972
  • odwrocie obrazu


Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
KRUCHA RZECZ, 1972
Nr:
21134
Technika:
akryl, olej, płótno
Wymiary:
146 cm x 114 cm
Cena wywoławcza:
35 000 zł
Cena uzyskana:
36 000 zł

IInformacje o dziele:

sygn. p.d.: 1972 | E. DWURNIK | KRUCHA RZECZ [w ramce]; l.d.: 27 [w ramce]
na odwrocie na płótnie sygnatura: E. DWURNIK | 27 [w ramce] oraz ślady pieczątek

Na płótnie liczne nalepki: 1. wystawowe z danymi obrazu (- Galeria „Arkady“ BWA Kraków; - ZPAP BWA Toruń 1976; - BWA Łódź 1978; - Studio Teatr Galeria 1975); 2. autorska - z datą 16 XII 72 i nr 27.

Na blejtramie trzykrotnie powtórzony tytuł: Krucha rzecz oraz nalepki informacyjne: - Galeria Nowa Brama, VII-VIII 1985; - Finlandia 1983; - BWA Płock 1982; - ZPAP 1976; - BWA Białystok 1978; - BWA Olsztyn 1981.

W albumie Sportowcy tak autor komentuje obrazy z tej serii:
Te obrazy opowiadają o marzeniach mężczyzn. Każdy chciałby mieć w domu taką kobietkę, piękną laleczkę, żonkę, która by była urodziwa i powabna i by go kochała i wszystko mu wybaczała. Większość mężczyzn chciałaby też mieć kobietę na własność, mieć nad nią władzę, najlepiej gdyby była taka malutka i bezbronna. To jest też takie marzenie o czułości: taką cudowną, porcelanową laleczkę trzeba hołubić i ostrożnie trzymać w rękach.

Obraz wystawiany i opisany:
- Dwurnik - Kalina, Galeria Teatru Studio, Warszawa 1974/75;
- Edward Dwurnik. Wystawa malarstwa, BWA, Białystok III 1976;
- Edward Dwurnik. Malarstwo, grafika, rysunek, BWA, Olsztyn 1980/81;
- Jyvaskylan Talvi`83, Edward Dwurnik, Kuvia Puolasta,...

więcej

Edward Dwurnik:

Edward Dwurnik (Radzymin 19 IV 1943 - Warszawa 28 X 2018) studiował malarstwo w ASP w Warszawie (1963-1970), jednak jako swego „mistrza“ wymienia Nikifora. Jego to prace, zobaczone po raz pierwszy w 1965, zainspirowały ówczesnego studenta III roku do narysowania pierwszych prac z cyklu „Podróże autostopem“, które kontynuował w nastepnych latach. W 1972-1978 powstawał cykl „Sportowcy“, w którym portretowane były, dodajmy - kąśliwie, typowe postaci z lat 70. Równolegle od 1975 powstawał cykl „Robotnicy“, który kulminował w okresie „Solidarności“ 1980-1981. Za prace z tego cyklu Dwurnik otrzymał w 1981 Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida, natomiast za obrazy z cyklu „Warszawa“ (1981), proroczo zapowiadające stan wojenny - Nagrodę Kulturalną „Solidarności“ podziemnej w 1983. W latach 80. malarstwo Dwurnika przybrało wyraz ekspresyjny i dramatyczny. Powstające w tej dekadzie obrazy miały niejednokrotnie wymowę polityczną, przybierały też kostium historyczny, tak czy inaczej odnoszący się do współczesnych spraw i realiów. Cykl „Droga na Wschód“ (1989-91) upamiętniał ofiary stalinizmu, natomiast cykl „Od Grudnia do Czerwca“ (1990-94) - ofiary stanu wojennego. Zarówno ideowe, jak i czysto malarskie walory tych prac przyniosły artyście ogromne uznanie, zarówno w kraju jak i za granicą. Jego wyrazem była prestiżowa nagroda Fundacji Coutts & Co w Zurychu (1992). W latach 90. powstają cykle będące kontynuacją „Podróży autostopem“: „Niebieskie miasta“ (od 1993) i „Diagonale“ (od 1996), jak również kompozycje nowego typu, jak widoki morskie (cykl „Błękitne“, 1992-93) czy cykl „Wyliczanka“ (1996-99). Artysta wiele wystawia, miał ok. 100 wystaw indywidualnych w Polsce i za granicą, brał też udział w licznych wystawach i festiwalach krajowych i międzynarodowych, m.in.: X Biennale Sztuki Współczesnej, Menton 1974, Documenta 7, Kassel 1982, 5th Biennale, Sydney 1985, XIX Biennale Sztuki, Sao Paulo 1987; Olimpiada Sztuki, Seul 1988. Równolegle z malarstwem uprawiał rysunek, collage, grafikę warsztatową (litografia, techniki metalowe, kserografia, stemple) i użytkową (ilustracja, plakaty do własnych wystaw indywidualnych).

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2015-11-08 24 35 000 zł 36 000 zł N/A PLN USD EUR