Agra Art | Aukcje

- 8 listopada 2015

Edward Krasiński , KOMPOZYCJA Z KOBIECYM AKTEM, PRZEłOM LAT 50/60 XX
  • odwrocie obrazu


Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
KOMPOZYCJA Z KOBIECYM AKTEM, PRZEłOM LAT 50/60 XX
Nr:
21135
Technika:
technika mieszana, tektura
Wymiary:
80 cm x 59 cm
Cena wywoławcza:
20 000 zł
Cena uzyskana:
64 000 zł

IInformacje o dziele:

na odwrocie ślad zerwanej nalepki

Obraz wystawiany i wzmiankowany:
- Edward Krasiński, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Fundacja Instytut Promocji Sztuki, Warszawa 1998, s. 71, il. czarno-biała;

Obraz jest wczesną pracą artysty z przełomu lat 50. i 60. ubiegłego wieku. Był reprodukowany w albumie wydanym w związku z wystawą artysty w Zachęcie w 1998. Znajduje się tam fotografia sali nr 9, gdzie wiszą jeszcze dwie inne prace Krasińskiego.

Kompozycja z kobiecym aktem jest też wzmiankowana w rozdziale tego albumu Las rzeczy. Kronika życia i sztuki Edwarda Krasińskiego (s. 94), wśród innych zachowanych obrazów surrealistycznych artysty.

Edward Krasiński :

Edward Krasiński - malarz i twórca aranżacji przestrzennych w typie environment. Naukę rozpoczął w roku 1940 w Kunstgewerbeschule w Krakowie, pod kierunkiem wybitnych profesorów Wojciecha Weissa, Józefa Mehoffera a jego kolegami byli m.in. Tadeusz Brzozowski i Jerzy Nowosielski. W latach 1945-50 studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni prof. Jarockiego i Eibischa. Jego wczesne, nieliczne zachowane prace są surrealistycznymi kompozycjami malowanymi cienką kreską. Na początku lat 60-tych przeniósł się do Warszawy i ożenił z Hanną Ptaszkowską, krytykiem sztuki. Związał się z Galerią Krzywego Koła, w której wystawach brał udział. Tworzył wówczas obrazy przestrzenne, które miały charakter konstrukcji złożonej z deszczułek o szarej powierzchni, malowanej „informel”. Jednak tematem wiodącym w jego twórczości jest linia interpretowana w najróżniejszy sposób. W połowie lat 60-tych nawiązał aktywną współpracę z Galerią Foksal brał również udział w happeningach Kantora. Uczestniczył też w plenerach, a w czasie Panoramicznego Happeningu Morskiego Tadeusza Kantora w Osiekach (1967) zasłynął jako niezastąpiony dyrygent falami morskimi. Od roku 1969 pojawiła się niebieska linia (scotch blue), którą artysta naznaczał obrazy i przestrzeń wokół nich a także napotkane po drodze przedmioty i sprzęty. To artystyczne działanie było znakiem jego obecności i wyznaczało własny, duchowy obszar. Błękitny pasek miał szerokość 19 mm i był naklejany horyzontalnie przez artystę na wysokości 130 cm. Jego obrazy – konstrukcje zatytułowane „Interwencje” przedstawiają perspektywicznie ujęte bryły geometryczne naznaczone błękitną linią. Od roku 1970 dzielił pracownię z Henrykiem Stażewskim, z którym łączyła go przyjaźń. Miał wiele wystaw indywidualnych, brał udział w wystawach zbiorowych. Wszystkie działania twórcze Krasińskiego są dokładnie opracowane i uwzględnione w publikacjach naukowych poświęconych jego osobie, szczególnie w książce wydanej(1998) przez Galerię Sztuki Współczesnej Zachęta i Fundację Instytutu Promocji Sztuki. Był nadzwyczaj aktywnym artystą, wyżej cenionym na Zachodzie niż u nas. Na rynku dzieł sztuki obrazy Edwarda Krasińskiego są wielką rzadkością.
Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2015-11-08 1 20 000 zł 64 000 zł N/A PLN USD EUR