Agra Art | Aukcje

- 7 grudnia 2015

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
NIESPOKOJNA PRZESTRZEŃ (HORS CADRE), 1970
Nr:
21259
Technika:
olej, technika mieszana, płótno
Wymiary:
110 cm x 79 cm
Cena wywoławcza:
35 000 zł
Cena uzyskana:
39 000 zł

IInformacje o dziele:

sygn. na odwrocie na płótnie: Aleksander Kobzdej 1970 | Niespokojna przestrzeń | N0 1 | 111 x 79 | [strzałka]

na płótnie nalepka DESY z danymi obrazu

 

Obraz wystawiany i reprodukowany:

- Aleksander Kobzdej, Ölbilder - Zeichnungen 1969 - 1971, Berlin Zachodni 1971;

- Aleksander Kobzdej, Salon Wystawowy Marchand, Warszawa 19 IX - 5 X 2013, poz. kat. 12, il. barwna s. 30, 31 oraz na okładce katalogu.

 

Obraz powstał w końcowym okresie życia artysty, gdy nieustannie rozwijał własną technikę plastyczną, której wcześniejszym owocem były słynne Szczeliny.

Dążenie do trójwymiarowości obrazów zaowocowało u artysty koncepcją stworzenia obrazów o falistych powierzchniach i rzeźbiarskiej strukturze, pozbawionych ograniczających je ram. Noszą one wspólny tytuł Hors cadre. Warszawska Galeria Kordegarda w 2001 roku urządziła pokaz tej ostatniej serii prac artysty, która jest apogeum jego wieloletnich doświadczeń.  

Aleksander Kobzdej:

Aleksander Kobzdej (Olesko na Ukrainie 12 IX 1920 - Warszawa 25 IX 1972) od wczesnego dzieciństwa mieszkał we Lwowie, gdzie w 1939 zdał maturę. Równolegle z nauką w szkole średniej uczył się prywatnie rysunku i rzeźby. Jesienią 1939 rozpoczął studia architektoniczne na Politechnice Lwowskiej i jednocześnie zaczął malować pod okiem Władysława Lama. Pod obiema okupacjami, sowiecką i hitlerowską, podejmował prace zarobkowe, kontynuując w miarę możności studia. W 1944 został wywieziony na roboty przymusowe do Wiednia, skąd uciekł do Jugosławii. W 1945 wrócił do kraju. Krótko studiował w ASP w Krakowie u Eugeniusza Eibischa, by już pod koniec 1945 objąć stanowisko asystenta swego dawnego nauczyciela, Władysława Lama, na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. Pracując ukończył politechnikę z dyplomem inżyniera i od 1947 zaczął uczyć w PWSSP w Sopocie. Pracował tam do 1951, kiedy to przeniósł się do ASP w Warszawie, gdzie nauczał aż do śmierci. W latach 40. ulegał w swych próbach malarskich wpływom koloryzmu, kierunku triumfującego zarówno w Akademii krakowskiej, gdzie zaczynał studia, jak i w „szkole sopockiej“, w której sam uczył. Koloryzm Kobzdeja był jednakże poddany dyscyplinie skupionej, syntetycznej formy o rodowodzie sięgającym kubizmu i ekspresjonizmu. W pierwszej połowie lat 50. Kobzdej należał do koryfeuszy socrealizmu. Na ile artysta nie unikał, nawet w tym czasie, ironicznej refleksji, świadczy dyptyk złożony z obrazów Podaj cegłę i Ceglarki, w którym skonfrontował postulatywną i rzeczywistą stronę trudu codziennej pracy. W latach 50. rozwinął też swój talent rysownika, tworząc cykle reportażowych notatek z podróży do Chin i Wietnamu. Od 1956 radykalnie zmienił styl, doświadczając odtąd rozmaitych odmian informelu i malarstwa materii. Eksperymentując z fakturą i przestrzenią doszedł do swego głównego motywu, m stał się wielki cykl „Szczelin“, tworzonych od 1966. Ich syntezą stały się obiekty malarskie zwane „Hors cadre“.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2015-12-07 16 35 000 zł 39 000 zł N/A PLN USD EUR