IInformacje o dziele:
tusz pióro, bibuła japońska, płatki złota, gwasz
sygn. tuszem p.d.: MUSIAŁOWICZ
na odwr. śr. napis flamastrem: H MUSIAŁOWICZ
powyżej pieczątka wywozowa z numerem zezwolenia
W 1964 roku, po ośmiu latach ascezy czerni-bieli Musiałowicz powrócił do barw chromatycznych, ale już w nowej, całkowicie przeistoczonej postaci. Najprzód pojawiła sie tylko jedna czerwona plama w tle czarno-białego, rysunkowego „Portretu z wyobraźni“. A zaraz potem całe tło, nie tracąc czarnej tkanki rysunkowej, nabrało charakteru wzorzystej tkaniny złoto-czarnej, czy czerwono-złoto-czarnej budowanej z drobnych, nieregularnych prostokątów. Już wersji czarno-białej hieratyczne, przy wzbogaceniu ich barwą, nabrały „Portrety z wyobraźni“ sakralnego niemal dostojeństwa ikon. Faktura w tych kompozycjach, dzięki wprowadzonemu kolorowi, nabrała większej jeszcze różnorodności.
Bożena Kowalska, O twórczości Henryka Musiałowicza, www.musialowicz.com
Henryk Musiałowicz:
Henryk Musiałowicz (Gniezno 5 I 1914 - Warszawa 24 II 2015) od 1930 uczył się w Państwowej Szkole Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artystycznego w Poznaniu. W 1936 uzyskał absolutorium na Wydziale Malarstwa Dekoracyjnego i Witrażownictwa. W 1937 podjął studia malarskie w warszawskiej ASP pod kierunkiem Felicjana Kowarskiego i Leonarda Pękalskiego (dyplom pod kierunkiem tego pierwszego uzyskał w 1947). Lata okupacji spędził w Warszawie, kontynuując twórczość artystyczną (wykonywał w tym czasie m.in. ekslibrisy). Współpracował z Departamentem Informacji Delegatury Rządu na Kraj. Od 1940 związany był z grupą absolwentów warszawskiej uczelni, działającą w latach okupacji w tzw. Bacciarellówce na terenie Zamku Królewskiego, a po wojnie znaną jako grupa „Warszawa“. W sztuce Musiałowicza, zwłaszcza bezpośrednio po wojnie, silnie zaznaczyły się wątki związane z martyrologią, tragedią Powstania Warszawskiego, zburzeniem Warszawy, której ruiny upamiętnił w cyklu rysunków z 1945-1946. Poszukując formy odpowiedniej dla przeżyć wojennych, znalazł ją w sztuce Holendrów, zwłaszcza Rembrandta, którego twórczość poznał podczas podróży w 1956. Odtąd na stałe zdominował jego malarstwo ciemny koloryt, uspokojona, niekiedy hieratyczna kompozycja form zaledwie sugerujących figury ludzkie, bogata faktura i połyskliwość powierzchni. Z czasem artysta zaczął konstruować formy przestrzenne z drewna, jak zwykle pokrytego bogatą warstwą malarską, w wydłużonych stojących kształtach. Musiałowicz do 1983 aktywnie działał w ZPAP. Był członkiem międzynarodowych organizacji artystycznych, w tym kilku włoskich, jak Accademia Tibertina w Rzymie (od 1965), Accademia Italiana delle Arti e del Lavoro w Parmie (od 1979), Accademia Europea, Calvatone (od 1985). W 2002 wielką retrospektywę jego twórczości zorganizowało Muzeum Narodowe w Poznaniu.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2015-12-07 | 27 | 4 000 zł | 4 400 zł | N/A PLN USD EUR |