IInformacje o dziele:
sygn. l.d.: Wojciech Kossak | 1919
Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 83x112 cm
W załączeniu - opatrzona pieczątkami imiennymi - ekspertyza prof. dr Jerzego Sienkiewicza wraz z opisaną na odwrocie fotografią obrazu (z dnia 16 XI 1974).
„Temat obrazu relacjonuje tu artysta z dużą bezpośredniością, jak gdyby sam w pogoni tej za nieprzyjacielem brał udział lub też akcję na żywo obserwował. Świetnie przy tym charakteryzuje nacierających ławą ułanów w przeciwstawieniu do bolszewików uciekających w rozsypce na smaganych koniach. Wszystko to oddaje malarz z właściwym sobie talentem wybitnego batalisty a równocześnie jeźdźca i znawcy konia.“ [fragment - wzmiankowanej wyżej - ekspertyzy]
Wojciech Kossak:
Wojciech Kossak (Paryż 1856 - Kraków 1942 ) – powszechnie znany malarz, postrzegany przede wszystkim jako świetny batalista. Syn i uczeń Juliusza Kossaka kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, w Akademii monachijskiej oraz w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, pracując dla cesarza Wilhelma II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu, gdzie wykonywał szkice do zamierzonych panoram. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych wykonując zamówienia portretowe. W 1913 był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. W latach I wojny światowej pełnił służbę wojskową. Był współautorem panoram: „Racławice” (1893-1894), „Berezyna” (1895-1896), „Bitwa pod piramidami” (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej „Somosierry” (1900). Z temperamentem i swobodą tworzył szeroko malowane, dynamiczne sceny batalistyczne, historyczne, rodzajowe oraz liczne portrety. Z upodobaniem malował konie. Jego obrazy, gloryfikujące dawne i współczesne artyście polskie wojsko i bohaterstwo żołnierzy, trafiały do patriotycznych uczuć odbiorców i cieszyły się ogromna popularnością.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2016-03-20 | 33 | 30 000 zł | 41 000 zł | N/A PLN USD EUR |