IInformacje o dziele:
Eliasz Kanarek (1901-1969), Tadeusz Lipski (1905-1987)
Mapa lasów polskich, 1938
Mapa znana również jako Mapa łowiecka II RP (Lutostańska i Sikorski) lub Mapa turystyczna Polski, 1938 (Imago Poloniae 2002).
34 x 44 cm; druk artystyczny wykonany na zlecenie Dyrekcji Naczelnej Lasów Państwowych w 1938 roku. Na Wystawie Światowej w Nowym Yorku w latach 1939-1940 mapa, stylizowana na XVII-wiecznych wzorach, miała reklamować lasy, przemysł leśny oraz bogactwo zwierzyny w naszych łowiskach. Oryginał wykonany akwarelą i tuszem posiadał wymiary 100 x 130 cm.
W lewym dolnym narożniku mapy, na prostokątnej tablicy wspartej na postumencie widnieje napis: Drawn And Painted By | Messrs | Kanarek Lipski.
Z lewej strony postumentu, wsparty o tablicę, stoi artysta malarz Eliasz Kanarek z paletą i pędzlami w dłoni oraz ptakiem (zapewne kanarkiem) na prawym ramieniu, a z prawej strony kartograf Tadeusz Lipski, trzymający w dłoni cyrkiel. Pomiędzy artystami znajduje się astrolabium.
W lewym górnym narożniku mapy w ozdobnym kartuszu następująca inskrypcja: POLONIAE | Regni amplissimi | in quo abundantiam | silvarum | paradisum venatorum | necnon naturae | ac vetustarum | civitatum amoenissimos | prospectus | benevole viator...
Eliasz Kanarek:
Eliasz Kanarek (Skowierzyna lub Warszawa 1901 - Scottsville USA 1969), malarz z kręgu tzw. „pruszkowiaków“ - uczniów Tadeusza Pruszkowskiego, studia w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych rozpoczął pod jego kierunkiem w roku 1923. Należał do – powstałego w 1925 - „Bractwa św. Łukasza“ i wraz z profesorem i kolegami wyjeżdżał na letnie plenery do Kazimierza nad Wisłą. Uczestniczył w wystawach Bractwa, wystawiał też z grupą Blok ZAP, w warszawskim IPS-ie oraz za granicą, m.in. na Biennale w Wenecji (1934) i w Carnegie Institute w Pittsburghu (1937). Jako rysownik współpracował z satyrycznym pismem „Szpilki“. W roku 1938 razem z Pruszkowskim i kolegami z Bractwa pracował nad zespołem siedmiu obrazów o tematyce historycznej, przeznaczonych na Wystawę Światową w Nowym Jorku (120 x 200 cm; tempera na desce). W marcu 1939 - razem z Bolesławem Cybisem - popłynął „Batorym“ do USA, by na miejscu, na wystawie nadzorować urządzenie Polskiego Pawilonu (otwartego 3 maja 1939). Tam zastała go wojna, po której nie wrócił już do kraju. Kanarek, tak jak wszyscy „łukaszowcy“, bardzo dbał o perfekcję warsztatową. Malował portrety, martwe natury, pejzaże oraz sceny figuralne, w tym także i religijne (Krucjata dziecięca, ok. 1928; MNW). Wcześniejsze prace utrzymane są w ciemnej tonacji, późniejsze - malowane rozjaśnioną paletą barwną, zbliżają się do nurtu koloryzmu. Czasem wprowadzał elementy humoru, groteski, stylizacji czy nawet deformacji postaci (Idylla, 1932, Muzeum ŻIH). Artysta miał także doświadczenia filmowe: wystąpił jako aktor w amatorskim filmie Szczęśliwy wisielec, czyli Kalifornia w Polsce, nakręconym przez „pruszkowiaków“ w Kazimierzu (1926), a jako scenograf współpracował przy filmie Dzikie pola w reżyserii Jerzego Lejtesa (1932). Uwaga: dane dotyczące miejsca urodzenia (Skowierzyna) - oraz miejsca i daty śmierci artysty (określanej zwykle na lata ok. 1970) - podajemy za: J. Maśnicki. K. Stepan, Pleograf. Słownik biograficzny filmu polskiego 1896-1939, Kraków 1996.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2016-03-23 | 3 | 500 zł | 1 200 zł | N/A PLN USD |