Agra Art | Aukcje

- 17 kwietnia 2016

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
PEJZAŻ 50/62, 1962
Nr:
21831
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
125.5 cm x 44.5 cm
Cena wywoławcza:
40 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

sygn. l.d.: ZIEMSKI | 62

na odwrocie na płótnie sygn.: RAJMUND ZIEMSKI | PEJZAŻ 50/62 | 125 x 45 | 1962 | 5

na blejtramie: 6 oraz nalepka: 85425

Obraz wystawiany, reprodukowany i opisany:

- Kobzdej, Lebenstein, Tchórzewski, Ziemski, Galerie [Alice] Pauli, Lausanne VI - VII 1963, kat. 6;

- Joanna Kania (oprac.), Jola Gola, Maryla Sitkowska (współpraca), Rajmund Ziemski. Malarstwo, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2010, nr kat. 220, il. barwna (na dołączonej płycie CD).

 

Pierwsze krajobrazy Rajmunda Ziemskiego czerpiące bezpośrednio z otaczającego nas świata, stawały się z czasem odrealnione, by ostatecznie przyjąć formę abstrakcji, którą artysta posługiwał się do końca życia. Numerując kolejno swe kompozycje i nadając im tytuł „Pejzaż“, spowodował, iż niezależnie od emocji, formy i ekspresji krytycy sztuki rozszerzyli to pojęcie o nowe znaczenia plastycznych doznań i przekazów. Tym samym, za sprawą subiektywnej wizji artysty dosłowne określenie pejzażu uzyskało znacznie bardziej pojemne niż dotychczas znaczeniowe pojęcie.

 

 

Rajmund Ziemski:

Rajmund Ziemski (Radom 1930 - Warszawa 2005) studiował malarstwo w latach 1949-1955 pod kierunkiem Artura Nachta-Samborskiego w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W roku dyplomowym wziął udział w Ogólnopolskiej Wystawie Młodej Plastyki w warszawskim Arsenale. Od 1958 wykłada w macierzystej uczelni, prowadząc w niej pracownię malarstwa, jedną z najchętniej wybieranych przez studentów jako pracownia dyplomowa. Prowadzący ją profesor jest również autorytetem artystycznym, jednym z najwybitniejszych przedstawicieli nurtu abstrakcji niegeometrycznej w polskim malarstwie powojennym. We wczesnym cyklu „Ptaki“ (1957-1958) operował kształtami bardzo uproszczonymi, malowanymi impasto na tłach zazwyczaj ciemnych, często o bogatej fakturze. Od początku lat 60. obrazy Ziemskiego przybrały charakterystyczny kształt wydłużonego prostokąta, w którego polu, niczym rozpięte, dramatyczne płachty, rozpościerały się aluzyjne pola koloru i faktury. Nosiły tytuły sugerujące związki z naturą, jednak górę w nich bierze zainteresowanie malarza kolorem i materią, traktowanymi autonomicznie, w oderwaniu od jakichkolwiek sugestii przedmiotowych. Te powróciły w znamiennym epizodzie z połowy lat 60., kiedy to artysta włączał w strukturę swych obrazów, często wtedy łączonych w Tryptyki, fotograficzne wizerunki twarzy ludzkich. Potem zarzucił ten proceder na rzecz dalszego rozwijania prób kolorystycznych, idących w kierunku ostrych kontrastów i niekiedy kakofonicznych zestawień. Pozostaje przy tym przy ustalonym jeszcze w latach 60. sposobie tytułowania i oznaczania prac (wielki, malowany do dziś cykl „Pejzaże“ z obrazami numerowanymi liczbą łamaną przez datę roczną).

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2016-04-17 20 40 000 zł - N/A PLN USD