IInformacje o dziele:
sygn. l.g.: MUSIAŁOWICZ oraz l.d.: MUSIAŁOWICZ
na odwrocie na płycie napis i sygnatura: Z CYKLU | „SACRUM“ | 2004 | 110 x 73 | MUSIAŁOWICZ
Obraz wystawiany i reprodukowany:
- Musiałowicz / Cieślak, Wystawa malarstwa i form przestrzennych Henryka Musiałowicza i fotografii Macieja Cieślaka, Galeria Miejska we Wrocławiu, Wrocław listopad 2013, kat. s. 41, il. barwna;
- Henryk Musiałowicz, Malarstwo Rzeźba, Płocka Galeria Sztuki, Płock VII - VIII 2014, kat. s. 47, il. barwna.
Bogata i długa droga twórcza Artysty układała się w cykle obrazów nazwanych, m.in.: „Rodzina“, „Remini-scencje“, „Portrety z wyobraźni“, „Matka ziemia“, „Anioły“ oraz „Sacrum“, który to cykl zdominował ostatnie lata jego artystycznej działalności. Ten okres szczególnie eksponowany był na nowojorskiej wystawie Musiałowicza w 2004, w katalogu której czytamy:
„Poszukując ciągle wewnętrznego sensu człowieka, życia, natury, prawdy, kierując się ku ponadczasowości - artysta sytuuje swą sztukę w kontekście sacrum. Dręcząca artystę od lat potrzeba poszukiwania symboli, ukrytych znaków, wieloznaczności...
Henryk Musiałowicz:
Henryk Musiałowicz (Gniezno 5 I 1914 - Warszawa 24 II 2015) od 1930 uczył się w Państwowej Szkole Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artystycznego w Poznaniu. W 1936 uzyskał absolutorium na Wydziale Malarstwa Dekoracyjnego i Witrażownictwa. W 1937 podjął studia malarskie w warszawskiej ASP pod kierunkiem Felicjana Kowarskiego i Leonarda Pękalskiego (dyplom pod kierunkiem tego pierwszego uzyskał w 1947). Lata okupacji spędził w Warszawie, kontynuując twórczość artystyczną (wykonywał w tym czasie m.in. ekslibrisy). Współpracował z Departamentem Informacji Delegatury Rządu na Kraj. Od 1940 związany był z grupą absolwentów warszawskiej uczelni, działającą w latach okupacji w tzw. Bacciarellówce na terenie Zamku Królewskiego, a po wojnie znaną jako grupa „Warszawa“. W sztuce Musiałowicza, zwłaszcza bezpośrednio po wojnie, silnie zaznaczyły się wątki związane z martyrologią, tragedią Powstania Warszawskiego, zburzeniem Warszawy, której ruiny upamiętnił w cyklu rysunków z 1945-1946. Poszukując formy odpowiedniej dla przeżyć wojennych, znalazł ją w sztuce Holendrów, zwłaszcza Rembrandta, którego twórczość poznał podczas podróży w 1956. Odtąd na stałe zdominował jego malarstwo ciemny koloryt, uspokojona, niekiedy hieratyczna kompozycja form zaledwie sugerujących figury ludzkie, bogata faktura i połyskliwość powierzchni. Z czasem artysta zaczął konstruować formy przestrzenne z drewna, jak zwykle pokrytego bogatą warstwą malarską, w wydłużonych stojących kształtach. Musiałowicz do 1983 aktywnie działał w ZPAP. Był członkiem międzynarodowych organizacji artystycznych, w tym kilku włoskich, jak Accademia Tibertina w Rzymie (od 1965), Accademia Italiana delle Arti e del Lavoro w Parmie (od 1979), Accademia Europea, Calvatone (od 1985). W 2002 wielką retrospektywę jego twórczości zorganizowało Muzeum Narodowe w Poznaniu.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2016-04-17 | 40 | 9 000 zł | 12 000 zł | N/A PLN USD |