IInformacje o dziele:
(w świetle passe-partout 18,5 x 16,7 cm)
Sygn. p.d.: And. Pronaszko. 1913.
W roku 1913 na wystawie we Lwowie Andrzej Pronaszko pokazał kilka obrazów o treści religijnej. Były to kompozycje Chrystus nauczający, Kuszenie i Pieta. Dziś żadna z tych prac nie jest znana. Jednak – jak pisze Anna Wierzbicka - można przypuszczać, że „nosiły [one] już pewne cechy istotne dla formizmu”, objawiające się w uproszczonych i zgeometryzowanych formach.
Przedstawiona tu akwarela, sygnowana i datowana 1913 jest zapewne związana z wystawionym wówczas Chrystusem nauczającym. Kompozycję tę opracował artysta także w większej wersji (akwarela 44,5x 42 cm; wystawiona w roku 2014 w Desie Unicum pod tytułem Chrystus pocieszający niewiasty).
Obie prace można hipotetycznie uznać za studia do większego obrazu, który eksponowany był na lwowskiej wystawie.
Bibliografia:
- Katalog wystawy Zw. Pol. Artystów Plastyków w Krakowie, Lwów: TPSP 1913.
- A. Wierzbicka, Andrzej Pronaszko znany scenograf i zapomniany malarz, [w:] „Biuletyn Historii Sztuki”, R....
Andrzej Pronaszko:
Andrzej Pronaszko (Derebczyn k. Jampola 1888 – Warszawa 1961) – malarz, grafik, wybitny scenograf; młodszy brat malarza Zbigniewa Pronaszki. W 1906 roku uczęszczał do Szkoły Przemysłowej w Krakowie. W latach 1909-1910 studiował w krakowskiej ASP u L.Wyczółkowskiego i S.Dębickiego. Naukę kontynuował w Monachium i Paryżu. W latach 1911-1913 współorganizował w Krakowie wystawy Niezależnych. Podczas I wojny światowej wraz z bratem przebywał w Zakopanem, gdzie, m.in. zajmował się projektowaniem scenografii. W 1917 był jednym z założycieli grupy Ekspresjonistów Polskich (od 1919 Formistów), z która następnie wystawiał. Od 1927 należał do grupy Praesens. Jego twórczość malarska była bardzo różnorodna, przechodząca od impresjonizmu i modernizmu do kubizmu, syntetyzmu czy konstruktywizmu. Artysta brał udział w licznych wystawach pokazując swoje obrazy tak w kraju jak i za granicą. W roku 1937 odznaczony został srebrnym medalem na międzynarodowej wystawie Sztuka i Technika w Paryżu. Jako scenograf współpracował z teatrami w Warszawie, Łodzi, Krakowie i Wilnie. Współpracował z największymi reżyserami swoich czasów (L. Schiller, W. Horzyca). W 1957 był profesorem w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Warszawie. Jego scenografia charakteryzowała się oszczędną formą i architektoniczną konstrukcją dekoracji. W 1955 otrzymał nagrodę państwową I stopnia.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2016-05-09 | 25 | 3 000 zł | - | N/A PLN USD |