Agra Art | Aukcje

- 9 maja 2016

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
PRZY STULETNIM ŹRÓDLE W SZCZAWNICY, SIERPIEń 1909
Nr:
21961
Technika:
akwarela, papier naklejony na tekturę
Wymiary:
22 cm x 14 cm
Cena wywoławcza:
2 500 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

Napis l.d.: „Sto lat przeszło żyje, | kto tę wodę pije!

 

Na starych zachowanych „plecach” - oprawie akwareli napisy: - u góry: Antoni Kozakiewicz | „Przy stuletnim źródle w Szczawnicy - u dołu: M. Janoszanka; - ponadto późniejszy napis inną ręką: w środku list.

Pośrodku nalepka wystawowa (druk, atrament, stempel) o treści: TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUK PIĘKNYCH W KRAKOWIE | 1913 Nr 289 | Autor Kozakiewicz Antoni | Dzieło p.t. Studyum IV. | Rodzaj akwarela cena wł. pryw.

Wymiary w świetle ramy.

 

Akwarela była podarunkiem artysty dla Michaliny Janoszanki (1889-1952) przesłanym jej ze Szczawnicy wraz z niżej cytowanym, dwustronicowym listem; dołączonym do obrazu autografem artysty. Adresatka była malarką i pisarką; m.in. autorką wspomnień o Jacku Malczewskim Wielki tercjarz (wyd. 1931).

 

więcej

Antoni Kozakiewicz:

Antoni Kozakiewicz (Kraków 1841 – Kraków 1929) naukę malarstwa rozpoczął w Krakowie, gdzie w latach 1857-1866 studiował Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem W. Łuszczkiewicza i F. Szynalewskiego. W roku 1863 zaciągnął się w szeregi powstańcze, wziął udział w bitwie pod Miechowem, a za udział w powstaniu został później na krótko uwięziony. W 1868 wyjechał do Wiednia i studiował w tamtejszej Akademii. Na wystawie akademickiej w roku 1870 pierwszą nagrodą odznaczono jego obraz Pro Deo et Patria albo nauki dziadunia. W 1871 otrzymał stypendium cesarskie i wyjechał do Monachium. Tu dzielił pracownię z Franciszkiem Streitem i Aleksandrem Kotsisem, przyjaciółmi jeszcze z czasów krakowskich. Razem z nimi często jeździł na „malarskie wyprawy” w góry Bawarii. Jeździł także na Węgry. Często też przyjeżdżał do Polski, znajdując tu motywy do obrazów rodzajowych. W Monachium artysta spędził prawie trzydzieści lat, a jego obrazy poszukiwane i zamawiane przez Kunsthandlerów, cieszyły się powodzeniem w Niemczech, Anglii, Francji, Australii i Stanach Zjednoczonych. W roku 1900 wrócił do kraju na stałe, zamieszkał w Warszawie, a następnie w Szczawnicy. We wcześniejszym okresie Kozakiewicz malował widoki miejskie, zajmowały go motywy literackie i sceny historyczne. Niejednokrotnie sięgał też po tematy powstańcze, wysnute bądź to z własnych wspomnień (Niespodziewani), bądź też inspirowane sztuką A. Grottgera (Trzy pokolenia). Jednak przede wszystkim malował obrazy rodzajowe – sceny z życia polskich wsi lub małych miasteczek, często także górali i Cyganów. Tworzył też portrety oraz scenki z bohaterami dziecięcymi – sentymentalne kompozycje o rozbudowanej anegdocie, często podkreślonej jeszcze tytułem (Całusa albo cię nie puszczę, Nie becz Jasiu, pójdziesz lulu, Pierwsze kroki). Obrazy te podobały się powszechnie, były nagradzane na wystawach a recenzenci zauważali, że „jest w nich zawsze świeżość myśli, urok, ciepło, szczegóły pysznie wykończone, kompozycja obmyślana z wdziękiem”. Wcześniejsze prace odznaczają się wysokim stopniem artyzmu, płótna z późniejszego okresu nie osiągały już tego poziomu a często bywały powtórzeniami dawniejszych kompozycji.

 

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2016-05-09 14 2 500 zł - N/A PLN USD
2016-11-08 26 1 800 zł - N/A PLN USD