Agra Art | Aukcje

- 17 maja 2016

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
Z TEKI STROJE LUDOWE, 1939
Nr:
22013
Technika:
gwasz
Wymiary:
50 cm x 39.4 cm
Cena wywoławcza:
500 zł
Cena uzyskana:
900 zł

IInformacje o dziele:

gwasz, szablon, papier 

sygn. śr.d.: Z. Stryjeńska

Na odwr. l.d. nadruk: COPYRIGHT BY. C. SZWEDZICKI 1939

Plansza  pochodzi z ostatniej  i najobszerniejszej graficznej teki Zofii Stryjeńskiej,  „Polish Peasants’ Costumes” With introduction and notes by Dr Thadee Seweryn of Ethnographical Museum in Cracow. Published by C. Szwedzicki, Nice (France) 1939.

Oryginalna teka zawiera 40 plansz: 20 barwnych litografii i 20 szablonów malowanych  gwaszem (pochoir).

Teka ta opisana jest dokładnie przez Światosława Lenartowicza w artykule O tece „Polish  Peasants’ Costumes”  zamieszczonym w katalogu:  Zofia Stryjeńska 1891-1976. Wystawa w  Muzeum Narodowym w Krakowie, X 2008 – I 2009, Kraków 2008 [kat. V. I. 4; tu także kilka  reprodukcji]

Obraz nie jest oprawiony.

Zofia Stryjeńska:

Zofia Stryjeńska, z domu Lubańska (Kraków 1891 - Genewa 1976) - malarka, ilustratorka, scenograf - była jedną z barwniejszych postaci polskiego środowiska artystycznego w dwudziestoleciu międzywojennym. Po krótkim okresie nauki u Leonarda Stroynowskiego i w krakowskiej szkole Marii Niedzielskiej wyjechała do Monachium, gdzie w latach 1911-1912 w męskim przebraniu studiowała w Akademii Sztuk Pięknych (kobiet wówczas na studia nie przyjmowano). Debiutowała w krakowskim TPSP w roku 1912 cyklem kartonów Polskich bajd inspirowanych opowieściami ludowymi. W 1916 wyszła za mąż za Karola Stryjeńskiego. Do 1919 mieszkała w Krakowie, później w Paryżu, Krakowie, Zakopanem i Warszawie. W roku 1925 odniosła międzynarodowy sukces na Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu, otrzymując Gran Prix w czterech działach (malarstwo, plakat, tkanina,  ilustracja) oraz Diplom d’Honneur za projekty zabawek. Zajmowała się dekoracyjnym malarstwem architektonicznym, polichromią, ilustratorstwem, scenografią (m.in. Harnasie Karola Szymanowskiego; 1938), wzornictwem przemysłowym (projekty kilimów, zabawek). Stworzyła własny specyficzny styl w dekoracyjnie stylizowanych, barwnych, pełnych dynamiki i temperamentu obrazach; temperach, akwarelach i gwaszach. W ich tematyce odwoływała się do legend, wierzeń, historii i obyczajowości ludowej. Wydała kilka tek graficznych (Bożki słowiańskie, 1917 i 1922) i albumów reprodukcji (Tańce polskie, 1927; Pascha, 1929; Piastowie, 1929; Gusła Słowian / Magie Slave, 1934). Jej prace popularyzowane były także przez liczne barwne pocztówki.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2016-05-17 52 500 zł 900 zł N/A PLN USD