IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: A Wierusz-Kowalski
wymiary w ramie 94 x 79 cm
Alfred Wierusz-Kowalski, mimo że stale mieszkał w Monachium, malował przede wszystkim obrazy osadzone w rodzimych, polskich realiach, obrazy przedstawiające sceny rodzajowe i drobne epizody z codziennego życia mieszkańców polskich wsi i małych miasteczek. Artysta często powracał do tych samych, ulubionych tematów, malując różne ujęcia podobnych motywów. Tak jest też w przypadku prezentowanego obrazu, przedstawiającego wozy ciągnące rozmokłą drogą i roześmiane dziewczyny na pierwszym z nich. W twórczości artysty podobne kompozycje - kawalkady wozów, przejażdżki saniami, powroty z jarmarku czy orszaki weselne - pojawiały się już od lat 80. XIX w. i powtarzały się jeszcze wielokrotnie. Obrazy te określane są różnymi tytułami, różna też bywa ich sceneria z jesiennym, letnim czy zimowym krajobrazem. Nasz obraz - malowany swobodnie, szeroko i dynamicznie, z efektownym światłem kończącego się dnia - łączy się z pracami powstałymi około roku 1890. Konie w zaprzęgach z hołoblami i duhą (dugą) pozwalają osadzić przedstawioną scenę gdzieś w rejonie Podlasia.
Takie, rodzajowe obrazy artysty były wysoko cenione i poszukiwane na rynku sztuki, zarówno ze względu na „egzotyczny“ dla zachodnich odbiorców...
Alfred Wierusz-Kowalski:
Alfred Wierusz-Kowalski (Suwałki 1849 – Monachium 1915) - jeden z najwybitniejszych polskich malarzy tzw. szkoły monachijskiej był, obok Józefa Brandta i Władysława Czachórskiego, także najpopularniejszym z polskich artystów osiadłych i stale działających w Monachium. Zamieszkał tam w roku 1873, już po studiach w Warszawie i w Dreźnie. Przez rok uczył się jeszcze w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Alexandra Wagnera, a następnie przeniósł się do prywatnej pracowni Brandta. Uznanie krytyki i publiczności zdobył wcześnie; jego obrazy, odznaczane medalami na wystawach były rozchwytywane przez kolekcjonerów i niemieckich handlarzy. W roku 1890 został honorowym profesorem Akademii monachijskiej. Malował sceny rodzajowe i rodzajowo-historyczne z motywami jeźdźców, rycerzy, myśliwych, koni, wilków i śniegów. Po podróży do Afryki w roku 1903 podejmował też tematy orientalne. W polskich zbiorach muzealnych znalazło się stosunkowo niewiele prac artysty – jego obrazy sprzedawane głównie na rynku niemieckim w większej liczbie trafiały do kolekcji prywatnych, głównie w Niemczech i Stanach Zjednoczonych. Obecne często pojawiają się i na polskim rynku sztuki, zawsze budząc zainteresowanie kolekcjonerów.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2016-06-19 | 40 | 230 000 zł | 390 000 zł | N/A PLN USD |