IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: 1974 | DWURNIK
l.g.: 124.; p.g.: >>Kościół romański<<
na odwrocie na płótnie sygnatura: E. DWURNIK | 1974 r. | IV [w kółku] NR: 124.
na odwrocie na płótnie nalepki:
- 1. 9. XII 1974 r.| IV [w kółku] Chmury | Kościół romański | 146 x 114. | akryl, olej, płótno | NR: 124.
- 2. STUDIO | TEATR | GALERIA | pokaz | 16. XII 74 | 15 I 75;
- 3. „Polska Sztuka Młodych“ | 27. 07 - 1. 08. 1977 r. | Ośrodek Kultury Polskiej | BUDAPESZT | (dni przyjaźni);
- 4. BWA, Łódź | Pokaz 1 - 17 czerwiec 1978 r.
Obraz wystawiany i opisany:
- Układ przestrzenny Dwurnik Kalina, Galeria Teatru Studio oraz Janusz i Maria Boguccy zapraszają do obejrzenia układu przestrzennego Dwurnik-Kalina, Teatr Studio, Warszawa, Pałac Kultury i Nauki, XII 1974 – I 1975, plakat, bez kat.;
- Polska Sztuka Młodych, Ośrodek Kultury Polskiej, Budapeszt 27 VII - 1 VIII 1977;
Edward Dwurnik:
Edward Dwurnik (Radzymin 19 IV 1943 - Warszawa 28 X 2018) studiował malarstwo w ASP w Warszawie (1963-1970), jednak jako swego „mistrza“ wymienia Nikifora. Jego to prace, zobaczone po raz pierwszy w 1965, zainspirowały ówczesnego studenta III roku do narysowania pierwszych prac z cyklu „Podróże autostopem“, które kontynuował w nastepnych latach. W 1972-1978 powstawał cykl „Sportowcy“, w którym portretowane były, dodajmy - kąśliwie, typowe postaci z lat 70. Równolegle od 1975 powstawał cykl „Robotnicy“, który kulminował w okresie „Solidarności“ 1980-1981. Za prace z tego cyklu Dwurnik otrzymał w 1981 Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida, natomiast za obrazy z cyklu „Warszawa“ (1981), proroczo zapowiadające stan wojenny - Nagrodę Kulturalną „Solidarności“ podziemnej w 1983. W latach 80. malarstwo Dwurnika przybrało wyraz ekspresyjny i dramatyczny. Powstające w tej dekadzie obrazy miały niejednokrotnie wymowę polityczną, przybierały też kostium historyczny, tak czy inaczej odnoszący się do współczesnych spraw i realiów. Cykl „Droga na Wschód“ (1989-91) upamiętniał ofiary stalinizmu, natomiast cykl „Od Grudnia do Czerwca“ (1990-94) - ofiary stanu wojennego. Zarówno ideowe, jak i czysto malarskie walory tych prac przyniosły artyście ogromne uznanie, zarówno w kraju jak i za granicą. Jego wyrazem była prestiżowa nagroda Fundacji Coutts & Co w Zurychu (1992). W latach 90. powstają cykle będące kontynuacją „Podróży autostopem“: „Niebieskie miasta“ (od 1993) i „Diagonale“ (od 1996), jak również kompozycje nowego typu, jak widoki morskie (cykl „Błękitne“, 1992-93) czy cykl „Wyliczanka“ (1996-99). Artysta wiele wystawia, miał ok. 100 wystaw indywidualnych w Polsce i za granicą, brał też udział w licznych wystawach i festiwalach krajowych i międzynarodowych, m.in.: X Biennale Sztuki Współczesnej, Menton 1974, Documenta 7, Kassel 1982, 5th Biennale, Sydney 1985, XIX Biennale Sztuki, Sao Paulo 1987; Olimpiada Sztuki, Seul 1988. Równolegle z malarstwem uprawiał rysunek, collage, grafikę warsztatową (litografia, techniki metalowe, kserografia, stemple) i użytkową (ilustracja, plakaty do własnych wystaw indywidualnych).
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2016-06-19 | 125 | 20 000 zł | 20 000 zł | N/A PLN USD |