-
zdjęcie obrazu w ramie
-
zdjęcia odwrocia obrazu
-
fotografia portretu w salonie na krakowskim Zwierzyńcu
IInformacje o dziele:
sygn. l.d.: J Malczewski
Na odwrocie na płótnie okrągły stempel: kartusz z herbem Tarnawa; w otoku napis: ZE ZBIORÓW MARII MALCZEWSKIEJ. Obok odbity numer 94.
wymiary w ramie 107 x 132 cm
Maria z Gralewskich Malczewska (1866-1945) - żona Jacka Malczewskiego od 1887, matka dwojga jego dzieci - Julii (1889-1938), późniejszej żony Feliksa Meyznera, właściciela majątku Charzewice koło Zakliczyna oraz Rafała (1892-1965), malarza i literata.
Marię, córkę Józefy i Fortunata Grajewskich, zamożnych mieszczan krakowskich, poznał Malczewski wiosną 1886 roku. Młoda panna oczarowała artystę: „Marynia miała postać jak łodyga lilii, a kwiatem była jej główka“ (cytat za: M. Janoszanka, Wielki tercjarz. Moje wspomnienia o Jacku Malczewskim, Poznań 1931, s. 266). W listopadzie tegoż roku odbyły się zaręczyny młodej pary, a ślub zawarty został 29 października 1887 w kościele Mariackim. Choć małżeństwo to nie było w pełni dobrane i dzieliło ich wiele, do końca życia pozostali razem. A Jacek przez lata malował portrety Marii - począwszy od uroczego Portretu narzeczonej (1887), aż po jej wizerunki już z lat 20. XX w.
Jacek Malczewski:
Jacek Malczewski (Radom 1854 - Kraków 1929) - wybitny przedstawiciel malarstwa polskiego modernizmu, studia artystyczne rozpoczął w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie w latach 1872-1875 uczył się pod kierunkiem Feliksa Szynalewskiego, Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki, do którego pracowni uczęszczał ponownie w latach 1877-1879. Następnie kształcił się w Paryskiej École des Beaux Arts u E. Lehmanna (1876-1877).
W 1880 podróżował do Włoch. W 1884-1885 wziął udział – jako rysownik – w naukowej ekspedycji Karola Lanckorońskiego do Pamfilii i Pizydii w Małej Azji. Wówczas był także w Grecji i we Włoszech. W latach 1885-1886 przebywał przez kilka miesięcy w Monachium. Po powrocie zamieszkał na stałe w Krakowie, skąd wyjeżdżał jeszcze do Monachium i do Włoch. W 1896-1900 uczył w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, a w latach 1911-1922 był profesorem i dwukrotnie rektorem krakowskiej Akademii. Lata 1914-1915 spędził w Wiedniu, w 1916 wrócił do Krakowa. W ostatnich latach życia przebywał głównie w Lusławicach i Charzewicach k. Zakliczyna. Był współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” (1897) oraz członkiem grupy „Zero” (1908).
We wczesnym okresie twórczości malował portrety, sceny rodzajowe i – przede wszystkim – obrazy o tematach związanych z martyrologią Polaków po powstaniu styczniowym (Śmierć Ellenai, Niedziela w kopalni, Na etapie, Wigilia na Syberii). Później, od lat dziewięćdziesiątych XIX wieku tworzył obrazy o treściach symbolicznych z przenikającymi się wątkami patriotycznymi, biblijnymi, baśniowymi, literackimi i alegoryczno-fantastycznymi.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2016-06-19 | 27 | 180 000 zł | - | N/A PLN USD |