IInformacje o dziele:
wymiary w świetle passe-partout
wymiary w ramie 45 x 55 cm
Akwarela pochodzi ze zbiorów rodziny artysty.
W załączeniu ekspertyzy: doc. dr Heleny Blum (Kraków, 8 IX 1981) i p. Anny Król, kustosza Muzeum Narodowego w Krakowie.
„Szkic wykazuje znakomite opanowanie anatomii konia, jak i operowanie plamą barwną. Charakterystyczne opracowanie szczegółów [porównaj] inne studia artysty, który wykonywał ich bardzo wiele, nie tylko dla celów artystycznych, ale i [dla] studiów zwierząt. Koń na przedstawionej akwareli wykazuje pewne ożywienie, zaznaczające się zwrotem łba i żywym spojrzeniem. Cechy te, jak i pewne pochodzenie akwareli ze zbiorów rodziny artysty, świadczą o niewątpliwym autorstwie Piotra Michałowskiego“.
Z ekspertyzy doc. dr Heleny Blum (1904-1984), historyka sztuki, krytyka, muzeologa, wybitnej znawczyni sztuki nowoczesnej, autorki wielu wystaw i opracowań, m.in. wystawy Piotra Michałowskiego (1955), monografii Olgi Boznańskiej, Zbigniewa Pronaszki czy albumu Stanisława Wyspiańskiego.
Piotr Michałowski:
Piotr Michałowski (Kraków 1800 – Krzysztoforzyce / Krzyżtoporzyce 1855) był najwybitniejszym malarzem epoki polskiego romantyzmu, a jego twórczość jest zjawiskiem w skali europejskiej. Wszechstronnie utalentowany, w latach 1815-1821 studiował nauki przyrodnicze, prawo, historię i języki na Uniwersytecie Jagiellońskim i w Getyndze. Równocześnie od dzieciństwa uczył się rysunku w krakowskich pracowniach M. Stachowicza, J. Brodowskiego i F. Lampiego. Pracował w administracji Królestwa Polskiego jako naczelnik hut i radca górniczy. Podczas powstania listopadowego kierował produkcją broni i amunicji w hucie w Białogonie. W latach 1832-1835 przebywał w Paryżu i studiował w pracowni Nicolasa Toussainta Charleta. Był znakomitym malarzem koni, a jego obrazy i akwarele zyskiwały podziw i ogromne powodzenie, tak że „cały Paryż latał za jego końmi“. Po powrocie do kraju przebywał głównie w swoich majątkach - Krzyżtoporzycach i Bolestraszycach, zajmując się ich administracją. Wiele podróżował po Europie, wyjeżdżając do Londynu, Wiednia, Karlsbadu, do Belgii, Holandii i jeszcze kilkakrotnie do Francji. W latach 1848-53 pełnił funkcję Prezesa Rady Administracyjnej Miasta Krakowa. Malował dynamiczne kompozycje batalistyczne z wojen napoleońskich, konne portrety wodzów i hetmanów, portrety rodziny i przyjaciół, a także portrety chłopów. Jego obrazy olejne i akwarele, łączące siłę wyrazu z wrażliwością na naturę, odznaczają się śmiałym rysunkiem, syntetyczną formą, wartościami koloru, swobodą techniki malarskiej i romantyczną żarliwością polskiego patrioty.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2016-06-19 | 58 | 10 000 zł | - | N/A PLN USD |