Agra Art | Aukcje

- 19 czerwca 2016

Rajmund Ziemski, PEJZAŻ 24/1989
  • zdjęcie odwrocia obrazu


Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
PEJZAŻ 24/1989
Nr:
22163
Technika:
akryl, płótno
Wymiary:
110.5 cm x 46 cm
Cena wywoławcza:
14 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

sygn. p.d.: 89 | RAJMUND ZIEMSKI

na odwrocie na płótnie sygnatura: RAJMUND ZIEMSKI | PEJZAŻ 24/89 | 110 x 45 oraz pieczątka zezwalająca na wywóz za granicę

 

Obraz wystawiany i reprodukowany:

- Polsk konst, Galleri Kram Art-On, Halmstad [Szwecja] 26 VI - 25 VIII 1990, (kat.), il. barwna. s. 31;

- Joanna Kania (oprac.), Jola Gola, Maryla Sitkowska (współpraca), Rajmund Ziemski. Malarstwo, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2010, nr kat. 599, il. barwna (na dołączonej płycie CD; jako Bez tytułu, 1989, własność rodziny).

 

Rajmund Ziemski:

Rajmund Ziemski (Radom 1930 - Warszawa 2005) studiował malarstwo w latach 1949-1955 pod kierunkiem Artura Nachta-Samborskiego w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W roku dyplomowym wziął udział w Ogólnopolskiej Wystawie Młodej Plastyki w warszawskim Arsenale. Od 1958 wykłada w macierzystej uczelni, prowadząc w niej pracownię malarstwa, jedną z najchętniej wybieranych przez studentów jako pracownia dyplomowa. Prowadzący ją profesor jest również autorytetem artystycznym, jednym z najwybitniejszych przedstawicieli nurtu abstrakcji niegeometrycznej w polskim malarstwie powojennym. We wczesnym cyklu „Ptaki“ (1957-1958) operował kształtami bardzo uproszczonymi, malowanymi impasto na tłach zazwyczaj ciemnych, często o bogatej fakturze. Od początku lat 60. obrazy Ziemskiego przybrały charakterystyczny kształt wydłużonego prostokąta, w którego polu, niczym rozpięte, dramatyczne płachty, rozpościerały się aluzyjne pola koloru i faktury. Nosiły tytuły sugerujące związki z naturą, jednak górę w nich bierze zainteresowanie malarza kolorem i materią, traktowanymi autonomicznie, w oderwaniu od jakichkolwiek sugestii przedmiotowych. Te powróciły w znamiennym epizodzie z połowy lat 60., kiedy to artysta włączał w strukturę swych obrazów, często wtedy łączonych w Tryptyki, fotograficzne wizerunki twarzy ludzkich. Potem zarzucił ten proceder na rzecz dalszego rozwijania prób kolorystycznych, idących w kierunku ostrych kontrastów i niekiedy kakofonicznych zestawień. Pozostaje przy tym przy ustalonym jeszcze w latach 60. sposobie tytułowania i oznaczania prac (wielki, malowany do dziś cykl „Pejzaże“ z obrazami numerowanymi liczbą łamaną przez datę roczną).

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2016-06-19 109 14 000 zł - N/A PLN USD