IInformacje o dziele:
na odwrocie na blejtramie częściowo zaklejona sygnatura i napisy: JERZY MIERZEJEWSKI | tytuł SZLEMBARK V 1948 r 67 x 84 oraz nalepka z danymi obrazu i nr 78
Pejzaż był częstym motywem kompozycji Jerzego Mierzejewskiego. Naturę pokazywał bardzo subiektywnie, w sposób harmonijny i statyczny. Jego krajobrazy, zastygłe w kadrze, budował formami kubizującymi z pewną rytmiką i dyscypliną malarską. Szczególnie ta atmosfera charakteryzuje jego pejzaże z lat 40., kiedy forma wpływa na wyraz dzieła i decyduje o jego klimacie. Światło nie odgrywa tu jeszcze tak znaczącej, wręcz decydującej roli, jaką później artysta mu nada.
Jerzy Mierzejewski :
Jerzy Mierzejewski (Kraków 13 VII 1917 - Warszawa 14 VI 2012) - malarz i pedagog. Pochodził z artystycznej rodziny: ojciec, Jacek Mierzejewski (1883-1925) należał do grupy przedwojennych malarzy związanych z „Formistami”, brat Andrzej (1915-1982) również był plastykiem. Studiował od 1937 roku w warszawskiej ASP, dyplom u profesora Mieczysława Kotarbińskiego uzyskał dopiero w 1956. Po zakończeniu wojny współtworzył oddziały Związku Polskich Artystów Plastyków w Lublinie i Łodzi; utrzymywał się wykonując polichromowane lub ceramiczne dekoracje architektoniczne, m.in. w Warszawie, Poznaniu i Wrocławiu (wspólnie z bratem, w ramach „Zespołu 12”). Pod koniec lat 40. zajął się realizacją filmów artystycznych i dokumentalnych (później również telewizyjnych). W 1950 rozpoczął pracę pedagogiczną w łódzkiej PWSTiF; wykładał rysuneku i zagadnienia plastyki w filmie. Był dziekanem wydziałów: operatorskiego i reżyserii, w latach 1974-1975 był prorektorem szkoły. Wykładał też na uczelni filmowej w Brukseli.
Praca na uczelni nie zostawiała Mierzejewskiemu wiele czasu na malowanie, długo trwały także poszukiwania własnej drogi twórczej. W poszukiwaniu inspiracji artysta wiele podróżował, m.in. do Anglii, Austrii, Francji, Niemiec, Stanów Zjednoczonych. W latach 1975-1988 pracował i mieszkał w Holandii. Do Polski powrócił w 1989.
Mierzejewski malował głównie portrety, pejzaże, wnętrza (częsty motyw pracowni). Najbardziej znane cykle malarskie artysty to „Łódka” (lata 70. – 90.) „Pracownia” i „Ogrody” (lata 90.). Jego twórczość, niewątpliwie oryginalna, zdradzała wpływy sztuki ojca, Jacka Mierzejewskiego.
Malarski dorobek Jerzego Mierzejewskiego zaprezentowano publicznie dopiero w 1997 roku. Odbyła się wtedy retrospektywna wystawa w warszawskim Domu Plastyka związana z przyznaniem artyście Nagrody im. Jana Cybisa.
[O twórczości malarza: Irena Jakimowicz „Jerzy Mierzejewski”, 1996]
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2016-06-19 | 87 | 12 000 zł | 13 000 zł | N/A PLN USD |