IInformacje o dziele:
na odwrocie odręczne napisy kredkami, tuszem, atramentem:
- Bohd. Wil. | F Ruszczyc | Z. 113; - 1600 | 116 Kraków;
- Kraków 116; - 40; - I/9.
Nalepka wystawy monograficznej w roku 2002 - Kraków, Toruń, Warszawa, Wilno.
Motyw ośnieżonego młyna w zaścianku Doukszewicze k. Bohdanowa zajmował Ruszczyca już od stycznia 1897 roku. Wówczas to wykonał pierwsze szkice rysunkowe i zaczął malować duży obraz, który w lutym 1898 pokazał na „Wystawie Wiosennej“ w petersburskiej Akademii, gdzie został zakupiony przez moskiewskiego kolekcjonera Sawwę T. Morozowa (losy tego płótna nie są znane).
W Dzienniku pisał wówczas wiele o swoich wątpliwościach, wahaniach i rozterkach przy pracy nad Młynem (patrz niżej: J. Ruszczycówna [w:] Pamiętnik wystawy... s. 29-32). Z tego czasu zachowały się rysunki, a także kilka mniejszych płócien przedstawiających stary młyn w różnym oświetleniu (Młyn o zachodzie, Młyn w śniegu, Młyn zimą).
Prezentowane tu studium łączy się z obrazem Młyn zimą (fot. obok), przedstawiającym widok młyna w szary dzień a nie - jak w pozostałych ujęciach...
Ferdynand Ruszczyc:
Ferdynand Ruszczyc (Bohdanów 1870 - Bohdanów 1936) – wybitny malarz i pedagog, adept Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu, gdzie w latach 1892-1897 studiował pod kierunkiem I. I. Szyszkina i A Kuindżiiego. Jego prace studenckie kilkakrotnie były nagradzane medalami Akademii. Odbywał liczne podróże artystyczne – w latach 1894 i 1895 jeździł na Krym, w latach 1896 i 1897 przez Królewiec i Szczecin podróżował na Rugię, Bornholm i do południowej Szwecji, a w 1898 do Berlina, Kolonii, Paryża, Dunkierki, Ostendy, Brukseli, Bazylei, Lucerny, Lugano, Mediolanu, Wenecji i Wiednia. W 1897 zamieszkał w rodzinnym majątku Bohdanów. Od 1900 był członkiem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”. Od 1904 był profesorem Szkoły Sztuk Pięknych w Warszawie, w latach 1907-1908 Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Później powrócił do Wilna, gdzie stał się animatorem tamtejszego życia artystycznego. Po I wojnie światowej był organizatorem i profesorem Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie. Malował przede wszystkim pejzaże przesycone bardzo emocjonalnym odczuwaniem natury i przyrody. Obrazy Ruszczyca Ziemia czy Nec Mergitur należą do najwybitniejszych przykładów nurtu symbolizmu w malarstwie Młodej Polski. Malował także wnętrza rodzinnego dworu w Bohdanowie, zajmował się scenografią teatralną, ilustratorstwem i grafiką książkową.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2016-10-16 | 39 | 20 000 zł | 40 000 zł | N/A PLN USD |