IInformacje o dziele:
Sygnowany p.d.: J Brandt/ z Warszawy/ Monachium/ 1889
Na odwrocie, na płótnie napis czarną farbą: mal. Józef Brandt/ "Chorąży"; na krosnach ślad po nalepce z wystawy. W załączeniu ekspertyza Tadeusza Wierzejskiego, zaprzysiężonego biegłego sądowego z 17.01.1966 r. oraz atest wydany przez prezesa TZSP w Warszawie i poświadczenie autentyczności obrazu jako dzieła Józefa Brandta wydane przez Władysława Wankie. Obraz opisywany lub reprodukowany w: - "Nasze ryciny", Tygodnik Ilustrowany, 1904, nr 36, il. s. 673 (okładka), tekst s.689; - Album reprodukcji obrazów z wystawy "Sto lat malarstwa polskiego" z prywatnych zbiorów warszawskich w pałacu Łazienkowskim, Warszawa MCMXIX, s. 7, nr kat. 32. il. (wystawiony jako "Chorąży królewski" wł. p. A. Szretterowej); - Przewodnik nr XIV. Wystawa zbiorowa dzieł Józefa Brandta. TZSP, Warszawa 1926, s. 19, nr kat. 64 (wystawiony jako "Chorąży królewski" wł. p. A. Szretterowej); - Dwie dawne fotografie w Zbiorach Ikonograficznych i Fotografi
Józef Brandt:
Józef Brandt (Szczebrzeszyn 1841 - Radom 1915) był jednym z najwybitniejszym polskich malarzy batalistów. Naukę malarstwa rozpoczął w Warszawie pod okiem Juliusza Kossaka. W latach 1858-1860 był w Paryżu, gdzie podjął studia inżynierskie. Niebawem zarzucił je jednak na rzecz malarstwa i kształcił się w pracowni Leona Cognieta. Po powrocie do kraju, w 1861 debiutował na wystawie w warszawskim TZSP. Od 1863 kontynuował studia w monachijskiej ASP u Franza Adama. W 1870 otworzył w Monachium własną pracownie i niebawem stał się przywódcą, „generałem” tamtejszej polskiej kolonii artystycznej i nauczycielem wielu malarzy. Po 1877 miesiące letnie spędzał w Orońsku, zapraszając na plenery grono swych uczniów. Został honorowym profesorem Akademii w Monachium (1878), członkiem Akademii w Berlinie (1877) i Pradze (1900). Odznaczony wysokimi orderami, wyróżniany medalami i nagrodami na międzynarodowych wystawach, cieszył się prawdziwie europejską sławą. Mieszkając i tworząc poza krajem zawsze wyraźnie podkreślał swoją polskość; dając jej wyraz choćby poprzez podpisywanie obrazów Józef Brandt z Warszawy. Malował bitwy, potyczki, podjazdy – epizody z historii polskich wojen kresowych i wojen szwedzkich XVII wieku, a także sceny rodzajowe – jeźdźców, polowania, jarmarki. Jego barwne, pełne ruchu i perfekcyjne warsztatowo obrazy podziwiano powszechnie, jako najlepszy przykład wysoko wówczas cenionej „szkoły polskiej”. Ale podczas gdy niemiecki czy francuski widz dostrzegał w nich przede wszystkim egzotykę i barwy Orientu, dla Polaków były to płótna „prawdziwe, naturalne, swojskie jak fragmenty z pamiętników Paska albo Rzewuskiego, przetransponowane na barwy i linie”. |
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2000-10-22 | 450 000 zł | 660 000 zł | N/A PLN USD |