Agra Art | Aukcje

Pierwszy obiekt z tej aukcji

- 22 października 2000

Ostatni obiekt z tej aukcji

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
MODLITWA
Nr:
1596
Technika:
pastel, karton
Wymiary:
48.5 cm x 63 cm
Cena wywoławcza:
16 000 zł
Cena uzyskana:
16 000 zł

IInformacje o dziele:

Sygnowany l.d.: Axentowicz W malarstwie Axentowicza często powracały - zawsze odmiennie opracowane - tematy huculskie, wśród których powtarzał się także motyw huculskiej dziewczyny, modlącej się we wnętrzu wiejskiego kościółka - porównaj np. "Modlitwę", obraz reprodukowany na okładce „Tygodnika Ilustrowanego“ z 1914 r. (II półrocze, s. 541)
czy "Portret góralki" z Muzeum Okręgowego w Białymstoku (patrz: Teodor Axentowicz. Katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Krakowie 1998, s.136, nr kat III/22, il.).

Teodor Axentowicz:

Teodor Axentowicz (Braszów w Siedmiogrodzie 1859 - Kraków 1938) – malarz, pastelista, litograf – był jednym z najbardziej znanych i cenionych malarzy polskich. Kształcił się w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium pod kierunkiem Gabriela Hackla, Aleksandra Wagnera, Gyuli Benczúra. Studia uzupełniał w Paryżu, gdzie następnie przebywał przez lat kilkanaście. Brał udział w paryskich Salonach; w 1890 otrzymał członkostwo Société Nationale des Beaux-Arts. W tym czasie wielokrotnie wyjeżdżał również do Londynu. W 1895 powrócił do kraju i zamieszkał na stałe w Krakowie, powołany na profesora tamtejszej Szkoły Sztuk Pięknych (od 1900 Akademii). W uczelni tej nauczał nieprzerwanie do 1934, dwukrotnie pełniąc funkcję rektora (lata 1910-11 oraz 1927-28). Był jednym z członków-założycieli Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”, członkiem wiedeńskiej „Secesji” i współpracownikiem jej pisma „Ver Sacrum”. Powodzenie przyniosły mu zwłaszcza idealizowane wizerunki wytwornych dam oraz wdzięczne portrety dziecięce. Malował też obrazy o tematyce rodzajowej; był jednym z pierwszych malarzy Huculszczyzny i Hucułów. Tworzył obrazy historyczne i kompozycje symboliczne związane z upływem czasu, przemijaniem, starością. We wczesnym, monachijskim okresie były to obrazy utrzymane w duchu akademickiego realizmu; na późniejszą twórczość artysty wywarło wpływ angielskie malarstwo XVIII w. oraz dzieła malarzy współczesnych - Boldoniego, Whistlera, Sargenta. Jego obrazy cechuje dekoracyjność, elegancja, świeżość subtelnej gamy kolorów i delikatna secesyjna stylizacja. Początkowo malował olejno i akwarelą, a po 1890 przede wszystkim mistrzowsko opanowaną techniką pastelu. Zajmował się ilustratorstwem i litografią, projektował plakaty wystaw „Sztuki”.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2000-10-22 16 000 zł 16 000 zł N/A PLN USD
2008-10-19 29 19 000 zł 36 000 zł N/A PLN USD EUR