-
rys. nr. 9
-
rys. nr. 1
-
rys. nr. 2
-
rys. nr. 6
-
rys. nr. 3
-
rys. nr. 10
-
rys. nr. 7
-
rys. nr. 4
-
rys. nr. 5
-
rys. nr. 8
IInformacje o dziele:
nr 1. tusz pędzel, kredka, papier, 29,8 x 17,4 cm
nr 2. kredki barwne, papier kremowy
28 x 29 cm (w świetle passe-partout)
nr 3. tusz pędzel, kredki barwne, papier kremowy, 20,3 x 25 cm
sygn. atramentem na podkładzie pod rys. p.: Hasior W. 1955.
nr 4. kolaż (wydzieranka), 25 x 38 cm
sygn. oł. p.d.: HasiorW. 1958
nr 5. tusz pędzel, papier czerwony, 21,6 x 20,4 cm
nr 6. tusz pędzel, papier czerwony, 21,1 x 32,6 cm
sygn. atramentem na podkładzie pod rys. p.: Hasior W
1958., w l.g. rogu: 1 [w kółku]
nr 7. tusz patyk, papier kremowy, 20,5 x 29,5 cm
nr 8. kredka, ołówek, papier kremowy, 21 x 29,9 cm
sygn. oł. p.d.: HW
więcej
Władysław Hasior:
Władysław Hasior (Nowy Sącz 1928 - Kraków 1999) studiował na Wydziale Rzeźby ASP w Warszawie w latach 1952-1958. W 1959 przebywał na stypendium w Paryżu, odbywał podróże po Europie. W latach 1957-1968 pracował jako nauczyciel w Szkole Kenara w Zakopanem, a w latach 1970-1971 jako scenograf w Teatrze Polskim we Wrocławiu i pedagog w tamtejszej PWSSP.
Od 1957 tworzył assemblages. W 1960 zaczął odlewać w cemencie formy wydrążone w ziemi, co stało się podstawą niektórych jego późniejszych realizacji plenerowych. W 1965 powstały pierwsze „Sztandary“ i pierwsze projekty szklanego pomnika (nigdy nie zrealizowanego). Od 1969 artysta łączył niektóre swe realizacje pomnikowe z akcjami efemerycznymi („Golgota“, Montevideo 1969, „Słoneczny rydwan“, Sodertalje 1972, „Pochód sztandarów“ i „Płomienne ptaki“, Łąck 1973, „Ogniste ptaki“, Szczecin 1975, „Płomie-nne ptaki“ II wersja, Koszalin 1977, „Płonące sztandary“, Drawsko Pomorskie 1979). Zrealizował pomniki: „Ratownikom górskim“, Zakopane 1959 (wspólnie z uczniami Szkoły Kenara), „Pamięci rozstrzelanych zakładników“, Zakopane-Kuźnice 1964, „grający“ pomnik na przełęczy Snozka k. Czorsztyna 1966, „Tym, co walczyli o polskość i wolność ziem Pomorza“, Koszalin 1978-1980.
Równolegle ze „Sztandarami“ i realizacjami monumentalnymi tworzył kameralne rzeźby. W latach 80. i 90. znaczącym wątkiem twórczości artysty stały się „Portrety“, wykonywane w technice assemblage’u i collage’u. Wystawiał od 1961, w latach 1963-1965 związany był z międzynarodowym ruchem Phases.
Przełomową rolę w upowszechnieniu jego sztuki poza granicami Polski miała indywidualna wystawa w Moderna Museet w Sztokholmie w 1968. Brał udział w Biennale w Sao Paulo w 1965 i 1971, w Biennale w Wenecji w 1970, w Festiwalu w Edynburgu w 1972 i innych prestiżowych przeglądach międzynarodowych. Mieszkał i tworzył w Zakopanem, gdzie od 1985 działa autorska galeria jego prac - dziś oddział Muzeum Tatrzańskiego.
W 2005 roku Muzeum Narodowe w Warszawie zorganizowało wielką, monograficzną wystawę artysty.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2016-10-18 | 32 | 14 000 zł | - | N/A PLN USD |