IInformacje o dziele:
w 1985 przemalowany oraz wklejony olejny obraz (portret-akt Ewy Kuryluk, 1966)
sygn. l.d.: 9. - 10. IV 1978 | E. DWURNIK
p.d.: BARDZO PIĘKNI PANOWIE, powyżej: 378 [w ramce]
na odwr. l.g.: E. DWURNIK | 1978. | NR: 144 (XV) [w ramce]
- 378 [w ramce]
2 nalepki na płótnie: - l.g. z danymi obrazu i tytułem cyklu „Sportowcy“ [druk wypełniony atramentem]; - p.g.: nalepka-zaproszenie Biura Wystaw Artystycznych w Białymstoku anonsująca wystawę Dwurnika (7 III 1979);
na lewej listwie krosna nalepka informacyjna w jęz. niemieckim z tytułem, danymi obrazu i ceną
Obraz reprodukowany i opisany w:
- Dwurnik. Spis cykli malarskich, oprac. Pola Dwurnik, Galeria Zachęta [Warszawa 2001], s. nlb., [publikacja towarzysząca wystawie retrospektywnej artysty, 8 IX - 7 X 2001];
- Edward Dwurnik Sportowcy 1972-1992, wyd. Osman Djajadisastra, Agra-Art, Warszawa 2011, poz. 144 i 144a, il. barwne s. 264, 265.
Większość „Sportowców“ z lat 70. Dwurnik namalował na podstawie swoich wcześniejszych rysunków kreślonych kolorowymi flamastrami. Stąd wzięła się ich forma,...
Edward Dwurnik:
Edward Dwurnik (Radzymin 19 IV 1943 - Warszawa 28 X 2018) studiował malarstwo w ASP w Warszawie (1963-1970), jednak jako swego „mistrza“ wymienia Nikifora. Jego to prace, zobaczone po raz pierwszy w 1965, zainspirowały ówczesnego studenta III roku do narysowania pierwszych prac z cyklu „Podróże autostopem“, które kontynuował w nastepnych latach. W 1972-1978 powstawał cykl „Sportowcy“, w którym portretowane były, dodajmy - kąśliwie, typowe postaci z lat 70. Równolegle od 1975 powstawał cykl „Robotnicy“, który kulminował w okresie „Solidarności“ 1980-1981. Za prace z tego cyklu Dwurnik otrzymał w 1981 Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida, natomiast za obrazy z cyklu „Warszawa“ (1981), proroczo zapowiadające stan wojenny - Nagrodę Kulturalną „Solidarności“ podziemnej w 1983. W latach 80. malarstwo Dwurnika przybrało wyraz ekspresyjny i dramatyczny. Powstające w tej dekadzie obrazy miały niejednokrotnie wymowę polityczną, przybierały też kostium historyczny, tak czy inaczej odnoszący się do współczesnych spraw i realiów. Cykl „Droga na Wschód“ (1989-91) upamiętniał ofiary stalinizmu, natomiast cykl „Od Grudnia do Czerwca“ (1990-94) - ofiary stanu wojennego. Zarówno ideowe, jak i czysto malarskie walory tych prac przyniosły artyście ogromne uznanie, zarówno w kraju jak i za granicą. Jego wyrazem była prestiżowa nagroda Fundacji Coutts & Co w Zurychu (1992). W latach 90. powstają cykle będące kontynuacją „Podróży autostopem“: „Niebieskie miasta“ (od 1993) i „Diagonale“ (od 1996), jak również kompozycje nowego typu, jak widoki morskie (cykl „Błękitne“, 1992-93) czy cykl „Wyliczanka“ (1996-99). Artysta wiele wystawia, miał ok. 100 wystaw indywidualnych w Polsce i za granicą, brał też udział w licznych wystawach i festiwalach krajowych i międzynarodowych, m.in.: X Biennale Sztuki Współczesnej, Menton 1974, Documenta 7, Kassel 1982, 5th Biennale, Sydney 1985, XIX Biennale Sztuki, Sao Paulo 1987; Olimpiada Sztuki, Seul 1988. Równolegle z malarstwem uprawiał rysunek, collage, grafikę warsztatową (litografia, techniki metalowe, kserografia, stemple) i użytkową (ilustracja, plakaty do własnych wystaw indywidualnych).
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2016-10-18 | 61 | 25 000 zł | 41 000 zł | N/A PLN USD |