Agra Art | Aukcje

- 8 listopada 2016

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
ZBIERACZ NIEDOPAŁKÓW CYGAR, 1841
Nr:
22605
Technika:
litografia, papier
Wymiary:
23.9 cm x 19.3 cm
Cena wywoławcza:
300 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

Sygn. na rycinie [z kamienia] l.d.: h. D; - p.d. numer kamienia: 314

Pod ryciną napisy: - l.d.: Chez Bauger & Cie R. du Croissant 16. Chez Aubert, Pl. de la Bourse.; - p.d. : Imp. d'Aubert & Cie. Obok napis ołówkiem: 1841

 

Tekst towarzyszący (tytuł serii u góry, reszta pod ryciną):

Bohémians de Paris

LE RAMASSEUR DE BOUTS DE CIGARES.

Ils n'en finiront pas ces oiseaux là! c'est des clercs d'huissiers, ça fume jusqu'à la cendre, et pas moyen de leur tirer des carottes.

Obraz nie jest oprawiony.

 

Litografia odbita na karcie „Le Charivari”, paryskiego czasopisma satyrycznego; poświęconego różnym dziedzinom życia społecznego. Pismo, wydawane od roku 1832, było bardzo bogato ilustrowane litografiami i drzeworytami wielu artystów, m.in. Honoré Daumier’a, Paul Gavarniego, Grandville’a, Gustava Doré. Wymiary karty: 36,8 x 25,3 cm; drugostronnie tekst drukowany, m.in. reklamy, zagadki.

 

Le ramasseur de bouts de cigares to 4....

więcej

Honoré Daumier:

Honoré Daumier – jeden z najsławniejszych artystów francuskich XIX wieku - wybitny grafik, malarz i rzeźbiarz - przedstawiciel kierunku realizmu. Kształcił się u Alexandre’a Lenoira, uczęszczał do pracowni Académie Suisse i samodzielnie studiował obrazy w Luwrze (zwłaszcza dzieła Rembrandta i Rubensa). Szeroko znany był przede wszystkim jako rysownik i grafik, autor ogromnej liczby satyrycznych rysunków publikowanych w formie litografii i drzeworytów w czasopismach francuskich: „Silhouette” (od 1830), „La Caricature” (od 1830) i „Charivari” (od 1833). Mocno zaangażowany w burzliwe, społeczne i polityczne wydarzenia czasów monarchii lipcowej, Wiosny Ludów i Komuny Paryskiej, ostro krytykował rząd, króla, polityków, wymiar sprawiedliwości. W karykaturalnej, kpiącej formie przedstawiał również zwyczaje i mentalność francuskiego mieszczaństwa. Jego prace - układające się w liczne cykle tematyczne, komentujące różne strony życia francuskiego społeczeństwa (m.in. Aktualności, Typy paryskie, Obyczaje małżeńskie, Kupcy paryscy, Sceny parlamentarne, Sceny z życia prowincji, Palestra, Historia starożytna, Bohema paryska) - spotykały się z ogromnym zainteresowaniem, uznaniem i żywą reakcją odbiorców. Do rzędu najsłynniejszych litografii artysty należą, m.in.: karykatura Ludwika Filipa Gargantua (1831; za którą został skazany na 6 miesięcy pozbawienia wolności i 500 franków grzywny), Ulica Transnonain 15 kwietnia 1834 roku, Wolność prasy (1834), Ciało prawodawcze (1834).

Daumier zajmował się również ilustracja książkową, rzeźbą (m.in. seria 36 karykatur- popiersi członków parlamentu,1834; Autoportret, 1860) i malarstwem. Tworzył akwarele i obrazy olejne, które jednak nie były szerzej znane. Malował sceny rodzajowe (Amator sztychów, 1857-60), kompozycje o aktualnej tematyce politycznej i społecznej (Żebracy, 1843; Rewolta, 1848; Rodzina na barykadzie, 1848), alegorycznej (Nimfy ścigane przez satyrów, 1849-50), literackiej (Don Kichot, ok. 1868) czy teatralnej (Melodramat, 1866). Jego obrazy charakteryzują się silną ekspresją, syntetyczną formą, miękkim modelunkiem, płynną, impastową fakturą i mocnym, ciemnym kolorytem.

W późniejszym wieku artysta znalazł się w trudnej sytuacji materialnej, nie mogąc pracować z powodu niemal całkowitej utraty wzroku. Wówczas zaprzyjaźniony z nim malarz, Jean Baptiste Camille Corot, ofiarował mu dom w Valmondois.

Należące do kanonu sztuki francuskiej XIX w. dzieła Daumier’a wywarły znaczący wpływ na wielu młodszych artystów, nie tylko francuskich.

 

 

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2016-11-08 9 300 zł - N/A PLN USD