IInformacje o dziele:
sygn. l.d.: Al Gierymski
na odwrocie napis na płótnie: ALEKSANDER GIERYMSKI
Pochodzenie: kolekcja rodziny Zamoyskich.
W 1937 obraz był prawdopodobnie sprzedawany w warszawskim Salonie Abe Gutnajera (1888-1943). Po roku 1945 był własnością Franciszka Studzińskiego (1895-1967), kolekcjonera i właściciela antykwariatu w Paryżu. Około roku 1965-1967 został zakupiony przez Stefana Adama hr. Zamoyskiego (1904-1976).
Obraz był niedawno pokazany na monograficznej wystawie Aleksandra Gierymskiego w warszawskim Muzeum Narodowym (2004) i został opisany w jej katalogu przez p. Ewę Micke-Broniarek, która zasugerowała, że przyjęte, tradycyjne określenie motywu jako nabrzeża Sekwany nie musi być słuszne, bowiem przedstawiony widok przypomina raczej brzegi rzeki Marny w pobliżu Saint-Maue-des-Fossés. W latach dziewięćdziesiątych Gierymski bywał tam często w odwiedzinach u przyjaciela, Brunona Abakanowicza. Malował wówczas niewielkie studia pejzażowe odznaczające się podobną „czystością barw i doskonałym wyczuciem światła“. W przypadku naszego obrazu uwagę zwraca także kompozycja ze specyficznym i nieczęstym u Gierymskiego „zróżnicowaniem...
Aleksander Gierymski:
Malował realistyczne obrazy rodzajowe (Święto Trąbek, Piaskarze), kompozycje stylizowane na dawne malarstwo weneckie (Sjesta włoska), sceny z okresu rokoka (W altanie), pejzaże, widoki miejskie, wnętrza, nokturny. Fascynował go problem światła i wywoływana przez nie zmienna gra barw; w słońcu, cieniu i przy sztucznym blasku miejskich latarni. Prace artysty w większości znajdują się w zbiorach muzealnych (m.in. Warszawa, Kraków, Poznań, Wrocław, Toruń, Kielce, Gdańsk, Katowice, Lwów). Tylko niewielka ich liczba stanowi ozdobę kolekcji prywatnych.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2016-12-11 | 16 | 200 000 zł | 230 000 zł | N/A PLN USD |