Agra Art | Aukcje

- 11 grudnia 2016

Aleksander Gierymski, WIDOK NABRZEŻA SEKWANY, OK. 1892
  • obraz w ramie


Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
WIDOK NABRZEŻA SEKWANY, OK. 1892
Nr:
22712
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
35 cm x 26.8 cm
Cena wywoławcza:
200 000 zł
Cena uzyskana:
230 000 zł

IInformacje o dziele:

sygn. l.d.: Al Gierymski

na odwrocie napis na płótnie: ALEKSANDER GIERYMSKI

 

Pochodzenie: kolekcja rodziny Zamoyskich.


W 1937 obraz był prawdopodobnie sprzedawany w warszawskim Salonie Abe Gutnajera (1888-1943). Po roku 1945 był własnością Franciszka Studzińskiego (1895-1967), kolekcjonera i właściciela antykwariatu w Paryżu. Około roku 1965-1967 został zakupiony przez Stefana Adama hr. Zamoyskiego (1904-1976).

Obraz był niedawno pokazany na monograficznej wystawie Aleksandra Gierymskiego w warszawskim Muzeum Narodowym (2004) i został opisany w jej katalogu przez p. Ewę Micke-Broniarek, która zasugerowała, że przyjęte, tradycyjne określenie motywu jako nabrzeża Sekwany nie musi być słuszne, bowiem przedstawiony widok przypomina raczej brzegi rzeki Marny w pobliżu Saint-Maue-des-Fossés. W latach dziewięćdziesiątych Gierymski bywał tam często w odwiedzinach u przyjaciela, Brunona Abakanowicza. Malował wówczas niewielkie studia pejzażowe odznaczające się podobną „czystością barw i doskonałym wyczuciem światła“. W przypadku naszego obrazu uwagę zwraca także kompozycja ze specyficznym i nieczęstym u Gierymskiego „zróżnicowaniem...

więcej

Aleksander Gierymski:

Aleksander Gierymski (Warszawa 1850 - Rzym 1901), młodszy brat malarza Maksymiliana, był jednym z najwybitniejszych malarzy polskich XIX wieku, samodzielnie kształtującym własną wizję malarską i na drodze usilnych poszukiwań dochodzącym od realizmu do rezultatów bliskich impresjonizmowi. Naukę rozpoczął u Rafała Hadziewicza w warszawskiej Klasie Rysunkowej, a od 1868 studiował w Akademii monachijskiej u Hermanna Anchütza i Karla Pilloty’ego, uzyskując w 1872 na zakończenie studiów nagrodę za najlepszą kompozycję (Scena z „Kupca weneckiego“). W latach 1873-1879 przebywał w Rzymie, skąd w 1875 na krótko przyjechał do Warszawy, gdzie jego obrazy spotkały się z dużym uznaniem. Na dłużej zamieszkał w Warszawie w latach 1879-1889 malując obrazy rodzajowe (Święto trąbek, Pomarańczarka). Związał się wówczas z grupą artystów skupionych wokół czasopisma „Wędrowiec“, z którym współpracował jako rysownik. Od 1884 często zmieniał miejsca pobytu; przebywał przeważnie za granicą i tylko na krótko przyjeżdżał do Warszawy (1886 i 187) i Krakowa (1893-1894). Dłużej przebywał w Monachium (1888-1890 oraz 1898-1899), w Paryżu (1890-1893 i 1898-1899) i we Włoszech (1897-1898 i 1899-1901), na dłużej zatrzymując się w Wenecji, Palermo, Amalfi i w Rzymie. Brał udział w licznych wystawach - w Monachium, Paryżu Wiedniu, Berlinie oraz w Krakowie i Warszawie.

Malował realistyczne obrazy rodzajowe (Święto Trąbek, Piaskarze), kompozycje stylizowane na dawne malarstwo weneckie (Sjesta włoska), sceny z okresu rokoka (W altanie), pejzaże, widoki miejskie, wnętrza, nokturny. Fascynował go problem światła i wywoływana przez nie zmienna gra barw; w słońcu, cieniu i przy sztucznym blasku miejskich latarni. Prace artysty w większości znajdują się w zbiorach muzealnych (m.in. Warszawa, Kraków, Poznań, Wrocław, Toruń, Kielce, Gdańsk, Katowice, Lwów). Tylko niewielka ich liczba stanowi ozdobę kolekcji prywatnych.
Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2016-12-11 16 200 000 zł 230 000 zł N/A PLN USD