IInformacje o dziele:
sygn. wzdłuż prawej krawędzi u dołu: J Malczewski
Obraz nawiązuje do biblijnego epizodu z Księgi Tobiasza (4-12) - stary i oślepły Tobiasz wysyła swego syna, również Tobiasza, w daleką drogę, aby ten odebrał od dłużnika pożyczone pieniądze. Młodzieńcowi towarzyszy w drodze Archanioł Rafał, kieruje jego krokami, szczęśliwie przywodzi z powrotem i uczy jak uleczyć ojca ze ślepoty.
Motyw wędrówki Tobiasza, którym Malczewski zainteresował się po roku 1900, przewijał się w jego twórczości aż po późne lata. Artysta traktował go najczęściej jako temat główny, samodzielny, ale czasem scenę tę umieszczał w dalekim tle różnych portretów i kompozycji alegorycznych. W obrazach tych Tobiaszowi w jego wędrówce przez życie często towarzyszą aż trzej Aniołowie, otaczając go swą opiekuńczą uwagą.
Jacek Malczewski:
Jacek Malczewski (Radom 1854 - Kraków 1929) - wybitny przedstawiciel malarstwa polskiego modernizmu, studia artystyczne rozpoczął w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie w latach 1872-1875 uczył się pod kierunkiem Feliksa Szynalewskiego, Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki, do którego pracowni uczęszczał ponownie w latach 1877-1879. Następnie kształcił się w Paryskiej École des Beaux Arts u E. Lehmanna (1876-1877).
W 1880 podróżował do Włoch. W 1884-1885 wziął udział – jako rysownik – w naukowej ekspedycji Karola Lanckorońskiego do Pamfilii i Pizydii w Małej Azji. Wówczas był także w Grecji i we Włoszech. W latach 1885-1886 przebywał przez kilka miesięcy w Monachium. Po powrocie zamieszkał na stałe w Krakowie, skąd wyjeżdżał jeszcze do Monachium i do Włoch. W 1896-1900 uczył w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, a w latach 1911-1922 był profesorem i dwukrotnie rektorem krakowskiej Akademii. Lata 1914-1915 spędził w Wiedniu, w 1916 wrócił do Krakowa. W ostatnich latach życia przebywał głównie w Lusławicach i Charzewicach k. Zakliczyna. Był współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” (1897) oraz członkiem grupy „Zero” (1908).
We wczesnym okresie twórczości malował portrety, sceny rodzajowe i – przede wszystkim – obrazy o tematach związanych z martyrologią Polaków po powstaniu styczniowym (Śmierć Ellenai, Niedziela w kopalni, Na etapie, Wigilia na Syberii). Później, od lat dziewięćdziesiątych XIX wieku tworzył obrazy o treściach symbolicznych z przenikającymi się wątkami patriotycznymi, biblijnymi, baśniowymi, literackimi i alegoryczno-fantastycznymi.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2016-12-11 | 20 | 140 000 zł | 142 000 zł | N/A PLN USD |