Agra Art | Aukcje

- 11 grudnia 2016

Aleksander Orłowski, JEŹDZIEC WSCHODNI
  • obraz w ramie


Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
JEŹDZIEC WSCHODNI
Nr:
22739
Technika:
pastel, karton
Wymiary:
44.5 cm x 38.3 cm
Cena wywoławcza:
30 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

wymiary w świetle oprawy

sygnatura i napisy (?) zatarte - po prawej u dołu oraz przy lewej krawędzi w połowie wysokości kompozycji

Na odwrocie oprawy napis kredką: B.N B (?)/b p. 45 x 40.

Ponadto ślad okrągłej pieczątki z nieczytelnym napisem.

Z tyłu na ramie nalepka z odręcznym napisem: Officer of the TONGUSE /...../ [słowo przekreślone i poprawione na] cavalry

 

Pochodzenie: kolekcja Jana Pomiana-Bławdziewicza (1924-2016).

 

Ostatni właściciel obrazu, kolekcjoner i znawca sztuki, Jan Pomian-Bławdziewicz (1924-2016) pochodził z Nowego Miasta nad Pilicą, gdzie jego rodzina miała majątek ziemski z parkiem i pałacem. Podczas II wojny światowej wyjechał wraz z matką do Francji, gdzie początkowo uczył się w polskiej szkole, a później krótko studiował na uniwersytecie w Grenoble. W 1942 próbował przedostać się do Hiszpanii, zatrzymany na granicy dostał się do frankistowskiego obozu koncentracyjnego w Miranda del Ebro. W maju 1943 przedostał się do Anglii, gdzie został pilotem RAF-u. Po wojnie ukończył studia ekonomiczne na London University. W latach 1948-1960 był sekretarzem i bliskim współpracownikiem Józefa Retingera. Od 1965 obok Andrzeja Ciechanowieckiego prowadził w Londynie Heim Gallery, a później galerię Swiftdene and Old Masters. Był założycielem fundacji „Karta z dziejów“, poświęconej...

więcej

Aleksander Orłowski:

Aleksander Orłowski (Warszawa 1777 – Petersburg 1832) - malarz, rysownik i grafik. Protegowany księżnej Izabelli Czartoryskiej, w latach 1793-1801 kształcił się w pracowni J. P. Norblina, który wywarł zasadniczy wpływ na całą jego późniejszą twórczość. Dorywczo uczył się także w zamkowej „malarni” M. Bacciarellego, u miniaturzysty W. de Lesseura i sztycharza B. Folino. Brał udział w powstaniu kościuszkowskim. Okresowo pracował dla ks. Józefa Poniatowskiego i dla ks. Heleny Radziwiłłowej. W roku 1802 wyjechał na Litwę, a stamtąd do Petersburga, gdzie zamieszkał na stałe, zyskując wkrótce ogromną popularność. Został nadwornym rysownikiem wielkiego księcia Konstantego, pracował też dla cesarza Aleksandra I. W roku 1809 otrzymał tytuł akademika petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych. Był przede wszystkim rysownikiem, chętnie malował też pastelami i olejno. Tematyka jego prac była różnorodna: tworzył sceny batalistyczne, rysował i malował wschodnich jeźdźców, charakterystyczne typy ludowe, sceny z życia wsi, pejzaże, portrety i karykatury. Od 1816 zajmował się litografią, popularyzując tę technikę na terenie Rosji. Był wybitną postacią polskiej kolonii artystycznej w Petersburgu. Z podziwem pisał o Orłowskim Aleksander Puszkin, odnajdujący w jego sztuce cechy bliskie własnym, romantycznym ideałom, a zaprzyjaźniony z nim Adam Mickiewicz w „Panu Tadeuszu” kilka wierszy poświęcił „naszemu malarzowi Orłowskiemu”, który mimo, że „życie strawił w Peterburku | Sławny malarz (mam jego kilka szkiców w biurku),| Mieszkał tuż przy cesarzu, na dworze, jak w raju,| A nie uwierzy Hrabia, jak tęsknił po kraju,| Lubił ciągle wspominać swej młodości czasy,| Wysławiał wszystko w Polszcze: ziemię, niebo, lasy...”

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2016-12-11 10 30 000 zł - N/A PLN USD
2017-12-10 10 30 000 zł - N/A PLN USD