IInformacje o dziele:
11 wielobarwnych rotograwjur
Słowo wstępne napisał Artur Schroeder.
Przekłady nutowe zestawił Zdzisław Jachimecki.
Okładka według rysunku B. Krzyżanowskiej.
Druk i nakład Drukarni Narodowej w Krakowie, 1929.
Na pierwszej stronie wkładki z artykułem wstępnym odręczna dedykacja: Unserem lieben Hern Professor | Dr. Heinrich Brockmann-Jerosch | von seinen | Krakauer Freunden | [.]iasia. | Bogu[...] Pawłow[ski] | Nusia | 14. IV. 1930. [dedykacja dla Heinricha Brockmana-Jeroscha (1879-1931), botanika, profesora Uniwersytetu w Zurichu od Bogumiła Pawłowskiego (1898-1971) botanika, profesora Uniwersytetu Jagiellońskiego i jego rodziny]
Teka, oprawiona w płócienną okładkę zawiera 11 plansz z przedstawieniami tańczących par (druk: rotograwiura, karton, 39,8 x 29,9 cm; na planszach obok nazwy tańca umieszczona data i sygnatura: 1927 | Z. STRYJEŃSKA).
Całość poprzedza ośmiokartkowa wkładka z artykułem wstępnym, a każdą z plansz przekładka z zapisem nutowym odpowiedniej melodii tanecznej.
więcej
Zofia Stryjeńska:
Zofia Stryjeńska, z domu Lubańska (Kraków 1891 - Genewa 1976) - malarka, ilustratorka, scenograf - była jedną z barwniejszych postaci polskiego środowiska artystycznego w dwudziestoleciu międzywojennym. Po krótkim okresie nauki u Leonarda Stroynowskiego i w krakowskiej szkole Marii Niedzielskiej wyjechała do Monachium, gdzie w latach 1911-1912 w męskim przebraniu studiowała w Akademii Sztuk Pięknych (kobiet wówczas na studia nie przyjmowano). Debiutowała w krakowskim TPSP w roku 1912 cyklem kartonów Polskich bajd inspirowanych opowieściami ludowymi. W 1916 wyszła za mąż za Karola Stryjeńskiego. Do 1919 mieszkała w Krakowie, później w Paryżu, Krakowie, Zakopanem i Warszawie. W roku 1925 odniosła międzynarodowy sukces na Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu, otrzymując Gran Prix w czterech działach (malarstwo, plakat, tkanina, ilustracja) oraz Diplom d’Honneur za projekty zabawek. Zajmowała się dekoracyjnym malarstwem architektonicznym, polichromią, ilustratorstwem, scenografią (m.in. Harnasie Karola Szymanowskiego; 1938), wzornictwem przemysłowym (projekty kilimów, zabawek). Stworzyła własny specyficzny styl w dekoracyjnie stylizowanych, barwnych, pełnych dynamiki i temperamentu obrazach; temperach, akwarelach i gwaszach. W ich tematyce odwoływała się do legend, wierzeń, historii i obyczajowości ludowej. Wydała kilka tek graficznych (Bożki słowiańskie, 1917 i 1922) i albumów reprodukcji (Tańce polskie, 1927; Pascha, 1929; Piastowie, 1929; Gusła Słowian / Magie Slave, 1934). Jej prace popularyzowane były także przez liczne barwne pocztówki.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2016-12-11 | 67 | 4 000 zł | - | N/A PLN USD |